امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف مزایا و معایب دوربین مداربسته اسپید دام

دانلود پی دی اف - 991.24 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

مزایا و معایب دوربین مداربسته اسپید دام

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
مزایا و معایب دوربین مداربسته اسپید دام
چکیده این مقاله: در این مطلب قصد داریم به معرفی دوربین مداربسته اسپید دام بپردازیم و به سوال دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ پاسخ دهیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 128 بازدید

در دنیای امروز تامین امنیت و نظارت بر بسیاری از اماکن تجاری و مجتمع های بزرگ مسکونی بر عهده دوربین های مداربسته می باشد. کاربری فوق العاده عالی دوربین های مداربسته باعث شده تا انواع مختلفی از آنها توسط کمپانی های مختلف طراحی و تولید شود. دوربین های اسپید دام نوع مدرن دوربین های مداربسته محسوب می شوند که اغلب در مراکز تجاری و فروشگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. برای شناخت این نوع دوربین مداربسته و کسب اطلاعات در مورد مزایا و معایب آن، پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه باشید.

 

دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

در مورد دوربین های اسپید دام از اصطلاح ptz استفاده می شود. این لغت مخفف سه کلمه pan_tilt_zoom است که هر یک از این لغت ها اشاره به ویژگی خاصی از دوربین مداربسته اسپید دام دارد، در ادامه مقاله پیرامون این ویژگی ها توضیحاتی ارائه می گردد.

به طور مثال اصطلاح tilt _ pan به چرخش عمودی و افقی این نوع دوربین ها اشاره دارد. به کمک این چرخش ها دوربین به راحتی به سمت چپ و راست چرخش دارد و می تواند بر زوایای مختلف فضای مورد نظر نظارت داشته باشد. همچنین در این دوربین ها امکان حرکت دوربین به سمت بالا و پایین نیز وجود دارد بنابراین فضای عمودی نیز به طور کامل پوشش داده می شود. چرخش زاویه در دوربین اسپید دام چرخش عمودی تا ۱۸۰ درجه و چرخش افقی تا ۳۶۰ درجه را در برمی گیرد.

اصطلاح  zoomنیز به قابلیت بزرگنمایی در دوربین های اسپید دام اشاره دارد. به این صورت که با استفاده از تغییر دادن فاصله کانونی لنزها با وجود بزرگنمایی بر روی تصاویر کیفیت تصاویر حفظ می شود و وضوح تصاویر با کاهش روبه رو نمی شود. البته این بزرگنمایی به صورت اتوماتیک و به صورت دستی نیز امکان پذیر است. در حالت دستی توسط خود فرد و در مواقع نیاز، بزرگ نمایی صورت می گیرد. توجه داشته باشید که دوربین های اسپید دام دارای قابلیت های بزرگ نمایی متفاوتی هستند به طوری که هر چقدر میزان این قابلیت بیشتر باشد تصویر زوم شده با کیفیت بالاتری ارائه می گردد.

 

دوربین مداربسته اسپید دام چیست

 

دسته بندی دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین های مداربسته اسپید دام Speed Dome در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه عرضه می شوند و کاربران با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده و نوع استفاده می توانند هر یک از این دوربین ها را مورد استفاده قرار دهند.

مزایای دوربین های مداربسته اسپید دام

 

ضریب امنیتی بالا

دوربین مداربسته اسپید دام از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و بخاطر همین موضوع در اکثر مراکز امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های دوربین مداربسته اسپید دام استفاده از آنها در محیط های باز است.

 

قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه

این نوع دوربین ها دارای گردش ۳۶۰ درجه هستند. قابلیت چرخش این دوربین ها در تمامی زوایای محل مورد نظر باعث شده تا از این دوربین ها در اماکنی استفاده شود که نیاز به نظارت در مقیاس متوسط و بزرگ دارند. دوربین های اسپید دام قادر هستند فقط با یک دوربین و بدون هیچ نقطه کوری کل منطقه را از نظر نظارت پوشش دهند.

 

قابلیت چرخش 360 درجه

 

محافظ ضد ضربه

محافظ ضد ضربه در این نوع دوربین ها تعبیه شده است تا از دوربین در برابر ضربات مختلف محافظت شود.

 

ماژول بزرگنمایی

یکی از امتیازات بارز و ممتاز دوربین مداربسته اسپید دام برخورداری از ماژول بزرگنمایی داخلی است به این صورت که می تواند چرخش دوربین را از صفر درجه به ۳۶۰ درجه و همچنین چرخش خودکار، چرخش شیب را از صفر درجه به ۱۸۰ درجه تغییر دهد.

 

شکل و ظاهر اسپید دام

علت اینکه به این نوع دوربین ها dome گفته می شود به ظاهر گنبدی شکل آن برمی گردد. این نوع طراحی این امکان را فراهم نموده است تا دوربین اسپید دام قابلیت نصب بر روی سقف را داشته باشد. این کار به کمک یک پایه ساده انجام می گیرد.

 

شکل و ظاهر اسپید دام

 

کنترل از راه دور

یکی از قابلیت های مفید در این نوع دوربین ها امکان کنترل از راه دور است به طوری که می توان برنامه های دوربین را به نحوی تنظیم کرد که برای مدت مشخصی تصاویر را از مکان مورد نظر دریافت نماید و آنها را در حافظه خود ذخیره نماید.

 

امکان اتصال به تلفن همراه

امکان اتصال این نوع دوربین ها به تلفن همراه وجود دارد. بنابراین کاربران می توانند در زمان هایی که به دوربین دسترسی ندارند یا در سفر هستند تصاویر را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت دریافت نمایند.

 

انتخاب preset

یکی از نقاط مثبت دوربین های اسپید دام این است که می توان برای آنها تعدادی preset انتخاب و تنظیم کرد. به کمک این مزیت می توان به صورت اتوماتیک دوربین برخی از مکان های مشخص شده را با حساسیت بیشتری نمایش داده و بر روی آنها زوم کرد. تعداد این نقاط بستگی به کاربر دارد به طوری که کاربر می تواند تا ۳۰۰ نقطه را بر روی دوربین تعریف کند. همچنین زمان بزرگنمایی و تمرکز بر روی آن نیز توسط کاربر تنظیم می شود.

 

اسکن کردن تصاویر

اسکن کردن تصاویر با تنظیم سرعت مورد نظر در دو محور طولی و عرضی در دوربین مداربسته اسپید دام امکان پذیر می باشد.

 

داشتن فاصله IR خوب

دوربین مداربسته اسپید دام دارای IR خوبی است به طوری که در هنگام بزرگنمایی نیز فاصله IR ، ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را در تاریکی کامل پوشش می دهد. با این ویژگی می توانید به راحتی بر روی جزئیات تمرکز کنید و اشیا را در محیط ردیابی نمایید. این بدین معنی است که دوربین روی هدف بزرگنمایی می کند و هر جا هدف برود آن را دنبال می کند.

 

داشتن فاصله IR خوب

 

وجود حافظه داخلی

دوربین های مداربسته اسپید دام از حافظه داخلی برخوردار هستند. این ویژگی باعث می شود تا تصاویر ضبط شده به صورت خودکار در حافظه ذخیره گردند.

 

قابلیت WDR

دوربین های اسپید دام از قابلیت WDR برخوردار هستند به این صورت تا زمانی که دوربین به ضبط تصاویر می پردازد و نور خورشید در پشت آن قرار دارد کیفیت تصاویر حفظ می شود و اختلالی پیش نمی آید. همچنین امکان ضبط کردن در مکان های تاریک یا مکان هایی که در معرض نور مستقیم قرار دارند بدون هیچ گونه مشکلی امکان پذیر است.

 

کیفیت تصویر

کیفیت بالای تصویر از ویژگی های ممتاز دوربین های مداربسته اسپید دام می باشد به همین خاطر از این دوربین ها در کارهای حساس استفاده می شود. کیفیت این دوربین ها از FHD تا ۴ kمتفاوت است. فیلم های ضبط شده توسط اسپید دام نیز از کیفیت عالی برخوردار هستند به طوری که در هنگام بزرگنمایی تصاویر، رنگ ها بسیار واضح و واقعی هستند. این دوربین ها در هنگام شناسایی سارقان بسیار کاربردی هستند. موارد مطرح شده تا به اینجا پیرامون نقاط مثبت و ویژگی ها و مزایای استفاده از دوربین های مداربسته اسپید دام بوده است. با این وجود این دوربین ها دارای معایبی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

کیفیت تصویر

 

معایب دوربین های اسپید دام

  1. نیاز به حضور اپراتور
  2. پوشش دادن یک جهت از تصویر
  3. ساختار پیچیده

 

نیاز به حضور اپراتور

دوربین های اسپید دام به حضور یک فرد به عنوان اپراتور نیاز دارند تا دوربین ها را کنترل نماید.

 

پوشش دادن یک جهت از تصویر

این دوربین ها در هر لحظه تنها یک جهت از تصویر مورد نظر را پوشش می دهند.

 

ساختار پیچیده

دوربین های اسپید دام نسبت به سایر دوربین های مداربسته از ساختار پیچیده تری برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده تا برای تعمیر آنها نیاز به متخصص باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله دوربین اسپید دام را به شما معرفی کردیم تا بتوانید هنگام انتخاب و خرید دوربین مداربسته انتخاب مناسب تر و بهتری داشته باشید. همچنین در مورد ویژگی ها، مزایا و معایب دوربین مداربسته اسپید دام صحبت کردیم. این دوربین ها برای مکان هایی همچون سوله ها انبارهای بزرگ و کارخانه ها مناسب هستند چون می توانند فضای زیادی را پوشش دهند و بر آن نظارت داشته باشند. دوربین های اسپید دام از دوربین های دام معمولی پیچیده تر و پیشرفته تر هستند این دوربین ها با نام دوربین های چرخشی نیز معرفی شده اند. دوربین های مداربسته اسپید دام دارای قابلیت زوم مکانیکی هستند به همین علت زاویه دید متغیری دارند.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب