امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

نحوه عملکرد هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۴ پنج شنبه
نحوه عملکرد هوش مصنوعی در دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: در این مقاله شما را باعملکرد هوش مصنوعی در دوربین مداربسته و کاربرد هوش مصنوعی در دوربین مداربسته آشنا می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 455 بازدید

آیا تا به حال هنگام کار با دوربین مداربسته برایتان پیش آمده که ساعت های مداوم دنبال پیدا کردن یک اتفاق خاص در تصویر باشید؟ آیا تجربه اینکه نتوانید در لحظه پای تصویر زنده باشید و نگران وقوع حوادث احتمالی باشید را دارید؟ اینجاست که هوش مصنوعی به کمک ما می آید. ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت روز افزون آن، یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ بشریت تا به الآن است، همزمان با این ظهور، تلفیق هوش مصنوعی با زمینه هایی که در زندگی ما نقش مهمی دارند، انقلابی نوین را به وجود آورده است و این تلفیق در دوربین های مداربسته نیز وجود دارد. تا آخر این مقاله با همراه باشید تا نحوه عملکرد هوش مصنوعی در دوربین مداربسته را بررسی کنیم.

 

هوش مصنوعی

AI خلاصه شده اصطلاح  Artificial Intelligence است و مفهوم فارسی آن هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی شاخه ای از علوم کامپیوتری است که هدف اصلی آن ایجاد ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام کارهایی رادارند که نیازمند هوش انسانی است. میتوان گفت: هوش مصنوعی به نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای رایانه است تا بتواند کارهایی که انسان انجام می دهد را با کیفیتی نزدیک به انسان (همراه با تلاش برای بهبود بیشتر) انجام دهد. تجهیزات رایانه ای که بر اساس هوش مصنوعی طراحی و تولید می شوند به گونه ای طراحی می گردند که قادر باشند مانند انسان فکر (پردازش) و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشند.
همان گونه که پیش از این اشاره کردیم تلفیق هوش مصنوعی با زمینه های خاص و مهم در زندگی انسان ها باعث تسهیل در امور و بهبود آنان نیز شده است. هوش مصنوعی کاربرد ویژه خود را بخصوص در زمینه های امنیتی نشان می دهد، شرکت های بزرگ تأمین امنیت بخصوص دوربین های مداربسته نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همواره در تلاش برای استفاده مفید از تلفیق هوش مصنوعی با دوربین هستند.

 

نحوه عملکرد

به ‌صورت خلاصه وار می توان گفت که: هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته اغلب با ترکیبی از الگوریتم ‌های یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتری عمل می کند. این الگوریتم ها می توانند فیلم های ویدئویی را در لحظه پردازش و تجزیه و تحلیل کنند تا افراد، اجسام و وقایع را شناسایی نمایند، به صورت تخصصی تر میتوان عنوان کرد که:
برای کار کردن دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی، داده‌ها به‌طور مداوم به ضبط کننده ارسال می‌شوند و از طریق لایه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند تا ویدیوی خام را درک کنند.
ضبط فیلم: در هنگام فیلم برداری، همزمان نسخه ای دیجیتالی از فیلم ها برای هوش مصنوعی فرستاده و توسط آن پردازش می شود.

تشخیص اجسام: الگوریتم ‌های هوش مصنوعی قادرند اشیاء و افراد موجود در ویدئو را تشخیص دهند و بر اساس خصوصیاتشان، مانند اندازه یا شکل، برچسب‌گذاری کنند.
مسیر یابی حرکت: الگوریتم‌ های ذکر شده در هوش مصنوعی قادرند حرکت اجسام و افراد را در جریان تصویر ردیابی کنند و به دوربین‌ها این قابلیت را می دهند که حرکات را دنبال نموده و امکان نظارت لحظه ای را فراهم کنند.
شناسایی چهره: الگوریتم ‌های هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل ویژگی‌های چهره افراد با سرعت ودقت بالا هستند. این عملیات به طوری است که هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی چهره افراد را به کمک داده های قبلی ذخیره شده در پایگاه داده بررسی و در صورت تطابق، مجوز ها یا دستوراتی را صادر می کند.

تجزیه و تحلیل تصویر: الگوریتم های هوش مصنوعی را می توان برای تجزیه و تحلیل فیلم های ویدئویی و شناسایی رویدادها یا الگوهای خاصی نظیر رفتار های مشکوک (سرقت، اعمال خشونت بار، حضور در مکان ممنوع شده) استفاده کرد.
ذخیره و ریکاوری داده ها: داده های تولید شده توسط الگوریتم های هوش مصنوعی مثل تشخیص اشیا و نتایج تشخیص چهره، می توانند در یک پایگاه داده برای بازیابی و تجزیه و تحلیل بعدی ذخیره شوند.
نکته جالب توجه این است که این الگوریتم ها از روش یادگیری عمیق یا همان deep learning بهره می برند. این بدان معناست که الگوریتم ها با اتکا بر اطلاعات وارده و دستورات پایه که به آن ها داده شده است پیش می روند و با بهره گرفتن از یادگیری عمیق، دائماً در حال پیشرفت و بیشتر یادگرفتن هستند و با افزایش داده های وارده در طول زمان این امر موجب تکامل هوش مصنوعی می شود.

 

فواید هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

حال که با طرز عملکرد این دوربین ها که دارای هوش مصنوعی هستند، آشنا شدیم. به طور خلاصه به فواید این سیستم می پردازیم.

 

امنیت تضمین شده

دوربین های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی، سریع، مطمئن و دارای دقت بالایی هستند، بنابراین اگر امنیت مکان مورد نظرتان برای شما حائز اهمیت است همواره می بایست در فکر تضمین این امنیت باشید.
هوش مصنوعی این دوربین ها قادر به این است درصورتی که چیزی متمایز با آنچه برایش تعریف شده است را تشخیص دهد، به شما هشدار ارسال نمایید. (به طور مثال برای دوربین، مکان را تعریف می کنید و اینکه در حالت عادی نباید کسی در آن حضور داشته باشد، چنانچه فردی وارد محوطه شود، تصویر زنده دوربین به هوش مصنوعی ارسال می شود، هوش مصنوعی بر اساس داده ها و تجربیات و الگوریتم های خود، حرکت، سایه و...را تشخیص می دهد و در صورتی که تمایز جدید در محیط برایش علنی شود می تواند هشداری را برای شما ارسال کند.)

 

افزایش کیفیت 

هوش مصنوعی قادر به افزایش کیفیت تصاویر نیز می باشد. به عنوان مثال در محیط هایی که نور محیط و عوامل دیگر باعث ایجاد تصویری نا واضح و غیرقابل تشخیص خواهد شد، هوش مصنوعی می تواند با تنظیم فاکتور های دخیل در این امر، تصاویری واضح و مورد قبول را به ما ارائه دهد.

 

تأثیر بر جامعه

استفاده های بسیار زیادی را میتوان برای تأثیر هوش مصنوعی در دوربین مداربسته در جامعه ذکر نمود:

تشخیص پلاک ماشین ها: رانندگی مخاطره آمیز همواره در سطح جامعه خطرآفرین بوده، با استفاده از این دوربین ها میتوان نظم در رفت و آمد را بررسی نمود (به عنوان مثال مسیر های پر تردد و چهارراه ها) وافراد خاطی دارای رفتارو چهره مشکوک را شناسایی نمود و ... .

تشخیص چهره ها: اهمیت این موضوع علاوه بر اینکه در موارد امنیتی در مراکز شخصی و دولتی مهم زیاد است، بلکه در حالات خاص استفاده های امنیت ملی نیز دارد (تشخیص چهره افراد خاطی و تروریست و...).

تحلیل: با استفاده از این دوربین ها میتوان رفتار جمعی را نیز زیر نظر داشت. با بهره گیری از این قابلیت در طول زمان، داده های ارزشمندی به دست می آید که ممکن است برای تحلیل تغییرات در جامعه مفید باشد.(فرضاً تغییرات رفتاری، آمار گیری و...).

 

 نتیجه گیری

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته با توجه به نیازها و تعاریف برنامه نویس و الگوریتم های مشخص شده برای آن، در ارتباطی مستقیم با تصویر دوربین عمل می کند، این بدان معناست که تصاویر به صورت لحظه ای به هوش مصنوعی ارسال می شود و هوش مصنوعی با دقت و سرعت بالا این اطلاعات دیجیتالی را تجزیه، تحلیل و پردازش می کند و بر اساس تعریفات و انتظارات به آن ها واکنش می دهد. هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته جایگزینی مناسب برای نیروی انسانی و رفع خطا ها و ریسک های ممکن است.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب