امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

دی اچ سی پی در دوربین مداربسته چیست ؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۳ چهارشنبه
دی اچ سی پی در دوربین مداربسته چیست ؟
چکیده این مقاله: DHCP چیست؟ عملکرد DHCP دوربین مداربسته چگونه است؟ این ها موضوعاتی هستند که در این مطلب از پیشرو نیرو به آن ها می پردازیم بنابراین تا اخر با ما همراه باشید.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 505 بازدید

عملکرد DHCP دوربین مداربسته چگونه است؟ امروزه یکی از اقدامات بزرگی که برای مجهز نمودن پروژه‌های بزرگ انجام می‌دهند، نصب دوربین‌های مداربسته است. حال اگر قرار باشد دوربین‌هایی با تعداد زیاد در یک محیط نصب شوند، قطعاً نیروی انسانی زیادی نیاز است. از طرف دیگر وقت زیادی هم صرف می‌شود. شرکت‌هایی که به چنین دوربین‌هایی نیاز دارند، همواره تلاش می‌کنند که در تنظیمات سخت افزارها و نرم افزارها تغییر ایجاد کنند. بدین منظور که با کاهش هزینه‌ها و تسهیل مراحل اجرای دوربین، قابلیت‌هایی را مورد استفاده قرار دهند. اخیراً این شرکت‌ها از یک تکنولوژی جدید به نام DHCP استقاده می‌کنند. محصولات ویژن، داهوا و هایک ‌جزو محصولاتی هستند که از قابلیت DHCP پشتیبانی می‌کنند. جهت آشنایی بیشتر با این قابلیت و طریقه عملکرد آن با ما در ارتباط باشید.

 

DHCP دوربین مداربسته چیست؟

DHCP که خلاصه شده عبارت Dynamic Host Configuration Protocol  است، معادلی برای تنظیمات داینامیک هاست می‌باشد. در سال‌های اخیر از DHCP در اکثر پروژه‌هایی که بزرگ هستند استفاده می‌شود؛ چرا که یک پروتکل استاندارد جهت جلوگیری از تداخل آدرس‌های آی پی است. زمانی که شما این قابلیت را در دوربین فعال کنید، دوربین به روتر درخواست اتصال می‌فرستد. سپس آدرس شبکه را دریافت می‌کند. زمانی هم که DHCP غیر فعال باشد، یک آدرس پیش فرض توسط شرکت سازنده دوربین برای آن در نظر گرفته می‌شود.‌ با توجه به این که تداخل در آی پی باعث مختل شدن فرآیند نظارت تصویری می‌شود، باید از دی اچ سی پی استفاده شود.

 

DHCP دوربین مداربسته چیست؟

 

عملکرد DHCP چگونه است؟

عملکرد DHCP دوربین مداربسته به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود. این چهار مرحله را به اختصار DORA می‌نامند:

  • اکتشاف (DHCP Discovery)
  • پیشنهاد (DHCP Offer)
  • درخواست (DHCP Request)
  • تصدیق (DHCP Acknowledgement)

 

عملکرد DHCP چگونه است؟

 

مرحله اول: DHCP Discovery (اکتشاف DHCP)

مرحله اول از عملکرد DHCP دوربین مداربسته را مرحله اکتشاف تشکیل می‌دهد. هر کاربری که قرار است سرورهای DHCP را بشناسد، اولین کاری که می‌کند این است که پیامی را در زیر شبکه خود ارسال کند. مدیرهای شبکه قادر هستند که مسیریاب‌های محلی را طوری پیکربندی کنند که بتواند DHCP را به یک سرور ارسال نماید. این کار باعث می‌شود که یک بسته داده با پروتکل udp به وجود بیاید. همچنین در این مرحله کاربر قادر است که آخرین آی پی که دوربین مداربسته شناسایی کرده است را تغییر دهد. چنانچه سرویس گیرنده یا فردی که قرار است از تلفن استفاده کند و همچنان به اینترنت متصل باشد، تغییر دادن آدرس آی پی آسان‌تر خواهد بود.

 

مرحله دوم: DHCP Offer (پیشنهاد DHCP)

در مرحله دوم از عملکرد DHCP دوربین مداربسته یک آی پی برای سرویس گیرنده رزرو خواهد شد. در واقع در این مرحله سرور DHCP یک درخواست را از کاربر دریافت می‌کند و آن را با نام affer DHCP به کاربر ارسال می‌کند.

 

مرحله سوم: DHCP Request (درخواست DHCP)

مرحله سوم از عملکرد DHCP دوربین مداربسته را مرحله درخواست تشکیل می‌دهد. در این مرحله کاربر ممکن است چندین پیشنهاد را از سرورهای مختلفی که در دسترس است، دریافت نماید؛ اما تنها قابلیت این را دارد که یک پیشنهاد را از سوی کاربر دریافت کند. با توجه به تنظیماتی که در زمینه شناسایی سرور در DHCP وجود دارد، سرورها سریعاً از درخواستی که به آن‌ها ارائه شده است، مطلع می‌شوند. سپس مشخص می‌شود که کدام یک از این پیشنهادها توسط DHCP پذیرفته شده است. زمانی که این پیشنهاد مشخص شود، پیشنهادات دیگری که در مجموعه آی پی‌ها قرار دارند، در دسترس سایر افراد قرار می‌گیرند؛ یعنی افراد دیگری که به این تکنولوژی متصل هستند، از این قابلیت استفاده می‌کنند.

 

DHCP Request (درخواست DHCP)

 

مرحله چهارم: DHCP Acknowledgement (تصدیق DHCP)

حال نوبت به مرحله تصدیق می‌رسد. در این مرحله سرورهایی که در DHCP قرار دارند، پیام درخواست را قبول کرده‌اند و وارد بخش پیکربندی می‌شوند. اصلی‌ترین عملکرد DHCP دوربین مداربسته در این بخش مشخص می‌شود. در واقع مرحله تصدیق را مرحله‌ای می‌دانند که در آن یک بسته داده‌ای به کاربر ارسال می‌گردد. اگر بسته داده‌ای را دریافت کردید بدانید که مراحل استفاده از تکنولوژی دی اچ سی پی به پایان رسیده است. در این بسته داده‌ای زمان تخصصی آی پی به کاربر مشخص شده است. در نهایت هم پیکربندی تکمیل شده و امکان نصب و راه اندازی آسان و سریع دوربین فراهم می‌گردد.

 

مزایای DHCP دوربین مداربسته

در حال حاضر تمامی نصابان به دنبال راهکاری برای سریعتر کردن نصب و راه اندازی سیستم مداربسته هستند. این افراد برای اینکه در مدت زمان کم و با دقت بیشتر دوربین‌ها را نصب کنند، به DHCP نیاز دارند. در واقع اگر از این قابلیت استفاده کنید، دوربین را در حالت آزاد قرار خواهید داد. قرار دادن دوربین هم در حالت آزاد باعث می‌شود که آی پی مورد نیاز دوربین به طور اتوماتیک دریافت شود. چنانچه به دنبال صرفه جویی در وقت خود برای نصب و اجرای دوربین مداربسته هستید، می‌توانید از قابلیت محبوب DHCP استفاده کنید. با استفاده از دی اچ سی پی می‌توان در تنظیمات دوربین دست برد و رمز، سرعت و نام کاربری را تغییر داد. همین امر باعث می‌شود که فرآیند نصب و دریافت اطلاعات از ازدوربین‌های مداربسته هم سرعت بگیرد.

 

مزایای DHCP دوربین مداربسته

 

معایب DHCP دوربین مداربسته

بر خلاف مزایای زیادی که عملکرد DHCP دوربین مداربسته دارد، معایبی هم در ساختار این تکنولوژی به چشم می‌خورند. زمانی که اقدام به تغییر دادن تنظیمات دوربین مداربسته خود کنید، امکان اینکه امنیت داده‌های شما به خطر بیافتند وجود دارد؛ چرا که دوربین به دنبال یک آی پی مناسب است تا از مرروگر وب استفاده کند. در اینجا خطر هک شدن نیز وجود خواهد داشت؛ بنابراین باید با اشراف کامل بر مزایا و معایبی که این تکنولوژی دارد، از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد عملکرد DHCP دوربین مداربسته صحبت کردیم‌. امروزه برای اینکه هزینه‌های نصب و هزینه مربوط به نیروی انسانی در نصب دوربین‌های مداربسته را کاهش دهند، از تکنولوژی‌های جدیدی مثل DHCP استفاده می‌کنند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان یک آی پی خاص را دریافت کرد و به کمک آن داده‌ها را منتقل نمود. بدون اینکه مشقتی در نصب، راه اندازی و انتقال داده دیده شود. البته باید توجه داشت که این تکنولوژی امنیت چندان بالایی ندارد و ممکن است در مواقعی باعث به سرقت رفتن داده‌های شما بشود. پس قبل از اینکه DHCP را به کار ببندید، باید با عملکرد DHCP دوربین مداربسته و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

 

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب