امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته

دانلود پی دی اف - 956.78 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: در این مطلب به صورت اختصاصی تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته را بررسی میکنیم و راهکاری های مفید برای جلوگیری از صدمه دیدن این دستگاه هنگام رویارویی با محیط بسیار سرد و گرم را به شما ارائه میدهیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 206 بازدید

از آنجایی که دوربین مداربسته در امنیت منازل، مغازه، پاساژ، ساختمان های تجاری و … نقش پر رنگی دارد، قبل از استفاده و خرید این محصول کاربردی باید بدانیم که چه عواملی باعث افت کیفیت آن می شود؛ عوامل مختلفی از جمله: نور پردازی محیط، آب و هوای محیط، لنز دوربین، سنسور تصویر برداری، پهنای باند و فضای ذخیره سازی، قیمت و … در افت تصویر و کاهش عملکرد دوربین مداربسته تأثیر دارد اما ما در این مقاله می خواهیم که تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته را بررسی کنیم. دوربین مداربسته مانند هروسیله برقی دیگری در محدوده ی دمای خاصی می تواند بهترین بازدهی را برای ما داشته باشد و اطلاع از این محدوده دمایی نه تنها تصاویر و فیلم های با کیفیت بیشتری به ما ارائه می دهد، بلکه باعث افزایش عمر مفید دوربین مداربسته نیز می شود. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا به صورت اختصاصی تأثیر دما بر عملکرد دوربین مداربسته را بررسی کنیم و راهکاری های برای جلوگیری از صدمه دیدن این دستگاه هنگام رویارویی با محیط بسیار سرد و گرم را به شما ارائه بدهیم.

 

بازه دمایی کار دوربین مداربسته

در ابتدا لازم است بدانیم که بازه دمایی کار دوربین مداربسته چقدر است؟ و منظور از بازه دمایی کار چیست؟ با مطالعه کاتالوگ و دفترچه راهنمای دوربینی که خریداری کرده اید می ‌توانید بازه دمایی مخصوص به دوربین خود را پیدا کنید و متناسب با آن، دوربین را در محیطی نصب کنید که بتواند بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد، به صورت عمومی دوربین های مداربسته در بازه دمایی ۱۰- تا ۵۰ درجه سانتی گراد بازدهی خوبی دارند و دمای گرم‌ تر یا سردتر از این محدوده دمایی، عملکرد درست و قابل قبول دوربین مداربسته را دچار چالش می کند.

 

بازه دمایی کار دوربین مداربسته

 

عملکرد دوربین مداربسته در دمای بالا

یکی از اجزای حیاتی دوربین مداربسته لنز آن می باشد، کیفیت تصاویر و فیلم ها به عملکرد درست لنز وابسته است، اما چگونه دما باعث کاهش عملکرد لنز دوربین مداربسته می شود؟ این سؤالی است شاید برای بسیاری از شما پیش بیاید، باید به اطلاع برسانیم که لنز ها از ۴ عدسی تشکیل شده اند و جنس این عدسی ها از یک نوع پلاستیک خاص ساخته شده، به مرور زمان که دوربین مداربسته در معرض دمای بالا قرار می گیرد، این عدسی ها شفافیت خود را از دست داده و مات می شوند. پس یکی از اجزای دوربین مداربسته که در برابر دما حساس می باشد، لنز دوربین مداربسته است قبل از نصب دوربین در محل مورد نظر به این نکته توجه کنید و حد امکان دوربین را در جایی نصب کنید که بازه دمایی کار دوربین مداربسته را شامل شود یا برای جلوگیری از این معضل برای آن سایه بان قرار بدهید.

توجه: دوربین های مداربسته خود نیز هنگام کار مقداری گرما و حرارت تولید می کنند و فقط دمای محیط نیست که تأثیرگذاراست پس همیشه سعی کنید دوربین را در محیط هایی نصب کنید که دمای آن محیط چند درجه پایین تر از بازه دمایی کار دوربین مداربسته باشد.

 

کابل ها و سیم کشی های دوربین مداربسته نیز از جمله اجزای دوربین مداربسته هستند که در دمای بالا عملکرد آن ها تحت تأثیر قرار می گیرد، همانطور که می دانید با بالا رفتن دما، مقاومت الکتریکی اکثر رسانا ها افزایش می یابد و همین بالا رفتن مقاومت الکتریکی در دمای بالا، علاوه بر کاهش سیگنال کابل ها و سیم کشی های دوربین مداربسته، بر کیفیت تصاویر دوربین نیز تأثیر می گذارد.

برای جلوگیری از پیش آمدن همچنین معضلی لازم است کابل ها و سیم کشی دوربین مداربسته را از مسیرهایی عبور دهید که میزان برخورد نور بسیار کمتر است و محدوده دمایی مناسبی دارد یا اینکه از وسایل و روکش های محافظتی استفاده کنید.

 

عملکرد دوربین مداربسته در دمای بالا

 

شرایط نامناسب گرمایی برای دوربین های مداربسته

محیط بسته و گرم، نصب دوربین بر روی دکل در آفتاب، مناطق گرمسیر و اکثراً ضلع جنوبی ساختمان ها که همیشه در معرض نور خورشید است از جمله شرایط نامناسب دمایی برای دوربین مداربسته می باشد. در این موارد باید شرایطی را برای دوربین فراهم کنید که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و یا فقط چند ساعت از روز در معرض نور مستقیم قرار بگیرد.

 

نکته : برای شرایط دمایی بالا نیز انواع دوربین های مداربسته حرارتی در بازار عرضه شده که شما می توانید بسته به نیاز خود و محیطی که مد نظر دارید آن ها را خریداری کنید. به عنوان مثال آتش نشانان از دوربین های مداربسته حرارتی استفاده می کنند که قادر به نمایش تصاویر تا دماهای بسیار بالا در حد ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می باشد.

 

شرایط نامناسب گرمایی برای دوربین های مداربسته

 

محافظت از دوربین مداربسته در دمای بالا

  1. استفاده از فن های خنک کننده در فاصله نه چندان دور.
  2. دوربین را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  3. از یک محفظه مخصوص دارای سایه بان استفاده کنید.

 

عملکرد دوربین مداربسته در دمای پایین

به طور کلی دوربین های مداربسته به گونه ای تولید شده اند که در دمای ۱۰- درجه سانتی گراد هم عملکرد خوبی داشته باشند اما گاهی اوقات دمای پایین، برای دوربین مداربسته چالش هایی را پیش رو می آورد، از جمله این چالش ها می توانیم به یخ زدگی در اثر شبنم و یا یخ زدگی به دلیل دمای بسیار پایین اشاره کنیم.

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چگونه یخ زدگی در اثر شبنم رخ می دهد؟ اکثراً این پدیده در صبح زود و در اثر برخورد بخار آب موجود در هوا با سطح سرد اجسام ایجاد می شود، اگر میزان شبنم کم باشد مشکلی ایجاد نمی کند و بعد با گرم شدن هوا و در اواسط روز بخار می شود، اما در صورتی که میزان قطرات شبنم بر روی دوربین مداربسته و مخصوصاً لنز آن زیاد باشد علاوه بر مسدود شدن لنز و اختلال در ثبت دقیق تصاویر ممکن است با کاهش دما این قطرات به نقطه یخ زدگی برسند و یا وارد بدنه و قسمت های داخلی دوربین مداربسته شوند و عملکرد آن را با مشکل مواجه کنند.

به طور کلی بارش برف و باران و افت شدید دما زمانی که مه و گرد وغبار ایجاد می شود در عملکرد دوربین مداربسته و کیفیت تصویر آن اثر دارد، البته برخی از دوربین های ضد مه یا دوربین های حرارتی و دید در شب در این مواقع از عملکرد بهتری برخوردارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

استفاده از محفظه های مخصوص دوربین مداربسته نیز بسیار مفید می باشد.

 

عملکرد دوربین مداربسته در دمای پایین

 

کلام آخر

دوربین مداربسته از جمله ابزارهایی لازم و ضروری می باشد که در بسیاری از مواقع اضطراری به کمک ما می آید، برای همین مراقبت از آن و بهبود عملکرد آن از مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. همانطور که در بالا بیان کردیم عملکرد دوربین مداربسته در دماهای مختلف متفاوت است، برای استفاده بهینه از آن باید موارد محافظتی را بررسی کرده به دقت دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از اینکه تا آخر مقاله همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب