امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

سیستم اعلام حریق چیست؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
سیستم اعلام حریق چیست؟
چکیده این مقاله: سیستم اعلام حریق چیست؟
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 43 بازدید

یکی از خطرناک ترین رویدادهایی که احتمال دارد برای هر محیطی به وقوع بپیوندد، آتش سوزی می باشد. بیشتر اوقات اگر آتش سوزی کنترل و مهار نشود، می تواند جان و مال هر یک از ما را تهدید کند. علاوه بر اینکه آتش سوزی همواره مخرب است، دود ناشی از آن نیز فضایی سمی و خطرناک را به وجود می آورد. خوشبختانه امروزه با اختراع سیستم اعلام حریق، وقوع آتش سوزی اعلام خواهد شد و از بروز آسیب های جدی جلوگیری به عمل می آید. در این مقاله می خواهیم تا توضیحات لازم در خصوص سیستم اعلام حریق را بیان کنیم و دانستنی های مهم قبل و بعد از خرید اعلام حریق را ذکر کنیم. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

یک سیستم اعلام حریق، مجموعه ای از تجهیزات اعلام حریق نظیر دتکتور، حرارت، دود، گاز و شعله است؛ که برای تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیرها و فلاشرها استفاده می شود. علاوه بر طراحی مناسب این سیستم، اجرا و استفاده کردن درست از آن نیز می تواند جلوی بسیاری از خطرات جانی و مالی را بگیرد. امروزه از سیستم های اعلام حریق به صورت گسترده در ساختمان ها، اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حد الامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. توجه داشته باشید که استفاده درست از سیستم اعلام حریق و نحوه نگهداری از آن می تواند کمک کند تا سیستم شما همیشه در بهترین حالت ممکن کار کند و شما را از وجود خطرات آگاه سازد.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

 

کاربردهای سیستم اعلام حریق

اگر مطالب بالا را به خوبی دریافت کرده باشید، خواهید فهمید که یک سیستم اعلام حریق در ابتدا به منظور نجات جان و مال افراد و سپس در راستای حفظ دارایی ها کاربرد دارد. چرا که امکان دارد، بعضی از آتش سوزی ها منجر به شکست، ورشکستگی و نابودی سرمایه شود. با توجه به اینکه اطفاء حریق در مراحل اولیه بسیار ساده تر است و فرد خسارت کمتری را متحمل می شود، کاربرد سیستم اعلام حریق در صنایع مختلف اعم از کاغذ، پوشاک، کارخانه های مواد شیمیایی و … از اهمیت ویژه ای بهره می برد. نکته ای که باید در رابطه با سیستم های اعلام حریق در نظر داشت، نصب صحیح و اصولی آن ها می باشد و در صورتی که این موارد رعایت نشوند، این سیستم قادر به عملکرد مناسب و درستی نخواهد بود. از این رو باید نصاب های سیستم اعلام حریق که دارای تخصص و مهارت بالایی در این زمینه هستند، به نصب سیستم اعلام حریق شما بپردازند.

 

کاربردهای سیستم اعلام حریق

 

اجزای سیستم اعلام حریق

  1. تجهیزات ورودی: انواع دتکتورهای دود، گاز، حرارت، شعله، شستی اعلام حریق و … به این بخش مربوط می شوند.
  2. مرکز کنترل اعلام حریق: وظیفه کنترل ورودی ها و خروجی ها را عهده دار است.
  3. انواع تجهیزات هشدار دهنده: نظیر آژیر اعلام حریق، فلاشر و … است.
  4. منبع تغذیه: وظیفه تأمین انرژی الکتریکی سیستم را در طول دوره فعالیتش به عهده دارد.
  5. تجهیزات جانبی دیگری نیز از قبیل انواع ماژول های ورودی و ماژول های خروجی که برای ارتباط سیستم اعلام حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات به کار می روند.

 

اجزای سیستم اعلام حریق

 

نحوه کار کردن سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق سال های زیادی است که به منظور هشدار برای وقوع آتش سوزی ابداع شده اند و مکانیسم های عملکرد آن ها در طول زمان دچار تغییراتی شده است. لازم است بدانید که سیستم های اعلام حریق امروزی، به صورت اتوماتیک کار می کنند و با استفاده از سیگنال هایی که از طریق سنسورهای دود و آتش دریافت می کنند، آن را به صورت خودکار به کنترل پنل دستگاه اعلام نموده و از آن جا فرمان به سیستم های هشدار دهنده می رسد و اطلاع رسانی انجام می شود. این سیستم های کارایی پس از به وقوع پیوستن آتش سوزی قادر هستند تا با مرکز آتش نشانی تماس بگیرد. انجام دادن این کار سبب می شود تا نیروهای کمکی هر چه زودتر خود را به محل وقوع حادثه برسانند. دقت کنید که در سیستم های اعلام حریق اتوماتیک آدرس پذیر، تمامی عناصری که در این سیستم به کار گرفته شده اند، با استفاده از یک کد یا آدرس مشخص شده و بر طبق آن ها، کنترل پنل دستگاه مکان وقوع آتش را مشخص می نماید.

همین علت باعث شده است که در سیستم های اعلام حریق، مکانی که در آن حادثه رخ داده است به سرعت شناسایی شود و در این صورت انجام اقدامات لازم نیز وجود خواهد داشت. در سیستم های اعلام حریق اتوماتیک معمولی نیز زون های مختلفی در ساختمان تعریف می گردد و در هر یک از این مناطق معرفی شده تعدادی دتکتور، شستی و آژیر نصب شده که در نهایت این اجزا به سیستم اعلام حریق متصل می شوند. اگر حادثه آتش سوزی در ساختمان اتفاق بیفتد، زنگ هشدار همان منطقه شروع به هشدار دادن کرده و در صورتی که سیگنال قطع نگردد، آژیر سیستم فعال می شود. علاوه بر این دو مورد سیستم های اعلام حریق بی سیم نیز در بازار وجود دارند که از آن ها برای اتصال سنسورها و دستگاه های مختلف با کنترلرها ارتباطات ایمن استفاده می نمایند. در این سیستم ها به کابل کشی کردن نیازی نیست و سیستم به طور هوشمند، محل وقوع حادثه را تشخیص داده و شروع به هشدار دادن می کند.

 

نحوه کار کردن سیستم اعلام حریق

 

آخرین حدیث از مقاله سیستم اعلام حریق چیست

در آخر مقاله به طور کلی باید گفت که سیستم های اعلام حریق یکی از مهم ترین تأسیسات جریان ضعیف ساختمان هستند که وظیفه دارند در تمام مدت شبانه روز، ضمن تشخیص سریع وقوع آتش سوزی در ساختمان ها، ساکنین، مراکز کنترل و یا مراکز آتش نشانی را از وقوع آتش سوزی مطلع نمایند. تا به این ترتیب از گسترش آتش سوزی و وارد آمدن صدمات جانی و مالی به افراد و تاسیسات جلوگیری به عمل آید. امید است که در مطالب فوق توانسته باشیم تا سیستم اعلام حریق را به خوبی بازگو و تعریف کنیم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب