امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای خرید انواع قفل درب هوشمند و غیرهوشمند

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
راهنمای خرید انواع قفل درب هوشمند و غیرهوشمند
چکیده این مقاله: راهنمای خرید انواع قفل درب هوشمند و غیرهوشمند
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 53 بازدید

امروزه شکل های مختلف سرقت باعث شده که کمپانی های بزرگ دست به ساخت انواع وسایل ایمنی و هوشمند بزنند و برای بالا بردن سطح امنیت اماکن و افراد انواع تجهیزات را به بازار عرضه نمایند. قفل های درب امروزه با سرعت بسیاری در بازار لوازم و کالاهای امنیتی در حال تغییر هستند.  قفل درب هوشمند نمونه بارزی از پیشرفت تکنولوژی در این عرصه می باشند. قفل هوشمند اغلب به اینترنت متصل است و مدل طراحی آن بسیار کوچک می باشد و ضمناً قابلیت اتصال مستقیم به وای فای را دارد.

جالب اینجاست که با اتصال قفل هوشمند به وای فای و همچنین از طریق اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی همراه، قفل دیجیتال می تواند تمام اتفاقات را برای شما گزارش دهد. همچنین برخی از این سیستم های هوشمند از حسگر اثر انگشت برخوردار هستند تا افراد بتوانند بدون نیاز به کلید، پین کد و گوشی هوشمند قفل درب منزل یا مکان مسکونی خود را باز کنند و دیگر از بابت جا ماندن کلید نگران نباشند.  البته لازم به ذکر است که در هنگام خرید قفل هوشمند باید به برند های آن توجه نمایید برندهایی همچون برند فیلیپس و برند سامسونگ برندهای معتبری هستند که می توانند امنیت درب منازل و اماکن را به خوبی برقرار نمایند.  با این وجود مواردی وجود دارد که سارقان با استفاده از مته اقدام به باز کردن درب نموده اند یا حتی استفاده از دریل شارژی که به کمک آن سیلندرهای قفل یا مغزی قفل را میشکنند و وارد منزل می شوند.

 

قفل هایی از جنس فولاد

متخصصان معتقدند که قفل های هوشمند که سیلندر های آن ها از جنس فولاد آب دیده است از مقاومت بیشتری در مقابل سرقت برخوردار هستند به طوری که این قفل ها دربرابر مته و دریل شارژی آسیب می بینند اما اجازه دسترسی به سارقان را به داخل نمی دهد.

 

قفل هایی از جنس فولاد

 

استفاده از قفل معمولی یا قفل هوشمند

شما می توانید قفل معمولی یا قفل هوشمند بر روی درب قرار دهید یا حتی از قفل هایی که تک سیلندر هستند و با صفحه کلید و پین کار می کنند، استفاده نمایید. باید در نظر داشته باشید که از قفل هایی استفاده کنید که جنس آنها از فولاد می باشد و پیکربندی های منحصر به فرد و خاصی برای قابلت های امنیتی آن ها در نظر گرفته شده است. درست است که قفل هایی با امنیت بالا و همچنین مدل های هوشمند ارزان نیستند با این وجود استفاده از این قفل ها احتمال سرقت را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. اگر نمی خواهید هزینه زیادی بابت خرید قفل های هوشمند بپردازید می توانید از مدل های نسبتاً ساده یعنی مدل های الکترونیکی استفاده کنید. قفل الکترونیکی به صفحه کلید مجهز است و قابلیت برنامه ریزی و اشتراک رمز بین افراد خانواده را دارد. اما این توانایی که شما بتوانید از طریق گوشی هوشمند با آن ارتباط برقرار کنید را ندارد.

 

استفاده از قفل معمولی یا قفل هوشمند

 

دسته بندی قفل ها

امروزه افراد از انواع قفل درب استفاده می کنند اما در مجموع قفل های درب به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل قفل های معمولی و برقی، قفل های هوشمند و قفل های رتروفیت هوشمند می باشند.

 

قفل درب معمولی و برقی

این قفل هرچند که ظاهری نسبتاً ساده دارد اما می تواند محیط شما را ایمن نگه دارد و پر استفاده ترین نوع قفل محسوب می شود.

قفل های درب معمولی در مدل های پیشرفته و ضد مته نیز ساخته شده اند و قفل های درب برقی نیز با قابلیت پین گذاری وجود دارند. این نوع قفل‌ ها تک سیلندر می باشند و تعدادی از آنها قابلیت نصب بدون نیاز به کلید ساز را دارند.

 

استفاده از قفل های معمولی چه مزایایی دارد؟

قیمت مناسب این نوع قفل ها باعث شده که خرید آنها مقرون به صرفه باشد. اما قفل های هوشمند عملکردشان بسیار فراتر از قفل کردن درب ها می باشد به این صورت که این قفل های هوشمند از سیستم های ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. سیستم هایی که از قابلیت هایی همچون کنترل از راه دور، ارائه گزارش، دسترسی بلوتوث، ایجاد حصار جغرافیایی و کنترل صوتی و سایر ویژگی هوشمند برخوردار می باشند.

 

استفاده از قفل معمولی یا قفل هوشمند

 

منظور از حصار جغرافیایی در قفل های هوشمند با سیستم امنیتی بالا چیست؟

نرم افزار به کار برده شده در این قفل ها یک محدوده مجازی مشخص شده را در اطراف خانه شما تعریف می کند. این مرز مجازی برای امنیت بیشتر تعیین می شود و با ارسال سیگنال ها و هشدارهای لازم میزان آگاهی شما از آن محدوده را بالا می برد. البته اگر بخواهید از قابلیت های قفل های هوشمند با امنیت بالا همچون کنترل از راه دور و کنترل صوتی استفاده کنید شما نیاز به یک آداپتور و وای فای مستقیم یا دستگاه واسطه دارید که در این مورد باید هزینه مازاد بر قیمت قفل هوشمند را پرداخت نمایید.

اما مزایای استفاده از قفل های هوشمند با امنیت بالا چیست؟ قطعاً افزایش آرامش خاطر و راحتی از جمله مزایای استفاده از قفل های هوشمند است و همچنین با استفاده از قابلیت کنترل از راه دور و سایر ویژگی های هوشمند، این نوع قفل ها عملکردهای مختلفی ارائه می دهند.

 

معایب قفل های هوشمند

با وجود مزایایی که در مورد قفل های هوشمند وجود دارد این نوع قفل ها از معایبی نیز برخوردار هستند به طوری که در برابر حریق آسیب پذیر می باشند و از لحاظ فیزیکی قابل آسیب و شکستن هستند.

همچنین در هنگام خرید به منظور استفاده از تمام امکانات این قفل ها باید سخت افزار های اضافه به طور جداگانه خریداری شوند؛ بنابراین قیمت قفل هوشمند از قفل های معمولی گران تر است همچنین ویژگی کنترل از راه دور مدل های دارای بلوتوث از محدودیت فاصله نیز برخوردار هستند.

 

معایب قفل های هوشمند

 

قفل هوشمند رتروفیت

قفل های هوشمند رتروفیت از تمام ویژگی هایی که برای قفل هوشمند بیان شد، برخوردار هستند اما برخلاف قفل های هوشمند در هنگام نصب تنها بخشی از قفل کلیدی جایگزین می شود؛ بنابراین شما می توانید قفل اولیه و کلید را نگه دارید و از ویژگی های هوشمند این نوع قفل از قبیل کنترل از راه دور و باز کردن خودکار درب استفاده کنید.

این نوع قفل ها از سایر مدل های هوشمند ضریب امنیت بالاتری دارند البته باید در نظر داشته باشید به شرط اینکه قفل اولیه از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشد چون قدرت فیزیکی قفل های رتروفیت به قفل اولیه وابسته است به طوری که اگر قفل درب اولیه نسبت به شکستن و خرد شدن و مته زدن آسیب پذیر باشد بر روی عملکرد این نوع قفل نیز اثرگذار خواهد بود به طوری که این قفل کارایی چندانی نخواهد داشت. قفل های هوشمند رتروفیت در عملکرد و قدرت وابسته به قفل اولیه هستند.

 

جالب اینجاست که برخی از مدل های هوشمند قفل درب این قابلیت را دارند که گزارش روزانه را به شما ارائه دهند یعنی تمام کسانی که به محل مسکونی وارد یا خارج شده اند را تحت بررسی قرار می دهد به طوری که باز و بسته شدن قفل توسط این افراد به همراه جزئیات کامل به شما گزارش داده می شود. امکان کنترل از راه دور قفل های هوشمند وجود دارد به طوری که کاربر می تواند به کمک گوشی هوشمند و یک هاب وای فای یا آداپتور قفل هوشمند را از هر موقعیت و فاصله‌ای، قفل یا باز کند.

برخی از مدل های قفل هوشمند دارای حسگر های هستند که به کاربران هشدار نفوذ می دهد. حسگرها بر روی بدنه قفل تعبیر شده اند و وقتی سارقان قصد نفوذ به داخل خانه را داشته باشند به صدا درمی آیند و سارقان را می ترساند. البته برخی از مدل ها هنگام به صدا درآمدن زنگ هشدار برای شما اعلان هشدار نیز ارسال می کند.

 

خرید قفل های غیرهوشمند

زمانی که میخواهید قفل های غیر هوشمند را خریداری نمایید حتماً به جنس کالا و میزان مقاومت قفل در مقابل ضربه یا مته توجه نمایید.

 

خرید قفل های غیرهوشمند

 

خرید قفل های هوشمند

قفل هوشمند باید دارای ویژگی هایی همچون هشدارها، اعلان های قفل، قابلیت باز کردن درب از راه دور و بر اساس موقعیت مکانی و همچنینرکنترل صوتی، امکان گزارش دهی و اتصال به سایر دستگاه ها باشد. علاوه بر این موارد در هنگام خرید انواع قفل بهتر است به راحتی نصب و استفاده از آن هم توجه نمایید.

 

نکات لازم برای یک خرید هوشمندانه

برای اینکه بتوانید یک خرید خوب و هوشمندانه در مورد قفل های هوشمند داشته باشید بهتر است به چند نکته توجه کنید. ابتدا باید انواع قفل هوشمند درب را بشناسید و نسبت به آنها یک شناخت نسبی داشته باشید.

 

انواع مدل قفل هوشمند

چندین نوع قفل دیجیتال در بازار کالاهای امنیتی وجود دارد که باید بر اساس نیاز خود، موقعیت و محل مسکونیتان یکی از آنها را خریداری نمایید. قفل هوشمند کیبوردی، قفل هوشمندی بی سیم و بدون کلید، قفل هوشمند ریموتی و قفل هوشمند اثر انگشت و بیومتریک از جمله مدل های قفل هوشمند محسوب می شوند.

 

انواع مدل قفل هوشمند

 

قفل هوشمند کیبوردی چیست؟

قفل هوشمند کیبوردی که به کمک یک پین یا پسوورد باز و بسته می شود نصب این قفل آسان است و برای وارد کردن پین باید شما پسورد را به صورت لمسی وارد کنید. البته در نمونه های قدیمی قفل هوشمند، کیبورد لمسی نمی باشد بلکه دکمه ای می باشد.

 

 قفل هوشمند بی سیم و بدون کلید

همانطور که از نام آن پیداست با وای فای کنترل می شود شما می توانید در هر نقطه از جهان قفل را باز یا بسته کنید. البته اگر بخواهید این نوع قفل را با دستیارهای صوتی کنترل کنید و به عنوان بخشی از سیستم امنیتی خانه خریداری نمایید باید به فکر خرید هاب مرکزی نیز باشید.

 

قفل های هوشمند ریموتی

قفل های هوشمند ریموتی که به کمک ریموت باز و بسته می شود.

 

قفل های اثر انگشت یا بیومتریک

قفل های اثر انگشت یا بیومتریک یکی از ایمن ترین قفل های هوشمند محسوب می شوند و به ازای هر اثر انگشتی که برای قفل تعریف می شود همان اثر انگشت می تواند در را باز کند. از معایب این نوع قفل این است که اگر انگشت شما بر اثر سوختگی، برق گرفتگی و حادثه دیگری دچار آسیب شده باشد، شما نمی توانید قفل را باز کنید. بنابراین برای خرید قفل هوشمند اثر انگشتی یا بیومتریک بهتر است که محصولی را خریداری کنید که علاوه بر اثر انگشت دارای کیبورد لمسی هم باشد تا شما بتوانید به صورت دستی پیام را وارد کنید و در را باز نمایید یا حتی بتوانید یک اثر انگشت دیگر برای قفل تعریف نمایید.

 

از قفل های دیجیتالی استفاده کنید

از قفل های دیجیتالی استفاده کنید که جنس آنها از برنج یا استیل محکم است. قفل هایی با جنس آلومینیوم از امنیت بالایی برخوردار نیستند و فرصت مناسبی برای خرابکاری به سارقان می دهند.

 

پشتیبانی از تعداد زیادی اثر انگشت

قفل هوشمندی خریداری کنید که بتواند تعداد زیادی اثر انگشت را پشتیبانی نماید به طوری که شما بتوانید به تعداد افراد خانواده و کسانی که اجازه ورود دارند، اثر انگشت برای آن تعریف نمایید. همچنین توجه داشته باشید که متناسب با نوع درب باید اقدام به خرید قفل های دیجیتالی و هوشمند نمایید.

قفلی که برای درب اتاق خواب یا درب های کشویی یا درب گاراژ استفاده می شود در یک سری ویژگی ها باهم تفاوت هایی دارند به طور مثال شما می توانید از قفل های که ریموت معمولی دارند برای درب گاراژ استفاده کنید.

 

به نحوه اتصال قفل توجه کنید

قفل هوشمند باید با سایر تجهیزات هوشمند همچون تلفن و گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار کند این ارتباط می‌تواند با کمک وای فای، هاب مرکزی، بلوتوث ‏و Z-Wave انجام گیرد.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب