امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته چیست؟ چرا حرکت اشیا باعث محو شدن و تاری تصاویر آن ها می شود؟ این ها سوالاتی هستند که ما قصد داریم در این مطلب به آن ها پاسخ بدهیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 149 بازدید

علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته چیست؟ اهمیت و جایگاه ویژه دوربین های مداربسته در تامیین امنیت از قبیل مسائلی است که قابل چشم پوشی نیست. یکی از فاکتور های مهم و چالش برانگیز در این زمینه تارنمایی تصویر متحرک است که مشکلات بسیاری از جمله: عدم توانایی در تشخیص دقیق، عدم نمایش تصویر دقیق از چهره اشخاص، جزئیات سارق یا افراد قانون شکن را در پی دارد. عواقب این موضوع در شرایط بحرانی می تواند جبران ناپذیر باشد؛ بنابراین برای بدست آوردن اطلاعات مفید و کاربردی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

با یک بررسی ساده می توان پی برد که کیفیت موضوعات بصری مانند فیلم، عکس و… به عوامل زیادی بستگی دارد، یکی از عوامل بسیار مهم در تار دیده شدن اشیای متحرک نور میباشد. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که نور چگونه سبب تار شدن تصویر در دوربین مداربسته می شود؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید طرز کار دوربین های مداربسته در مواجهه با تغییر نور را بررسی کنیم، پس باما همراه باشید.

 

علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته

  1. پردازش نور
  2. تنظیمات نور دهی
  3. اشکال در لنز دوربین
  4. مشکل در منبع تغذیه دوربین
  5. کثیفی و آلودگی لنز دوربین

 

علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته

 

پردازش نور

برای پرداختن به این موضوع ابتدا با مثالی ساده شروع می کنیم. در موقعیتی فرضی در نظر بگیرید که یک دوربین مداربسته بر روی یک درب نصب شده است، دوربین ها اغلب بر روی حالت نور اتوماتیک   (automatic light تنظیم می شوند، یعنی دوربین مذکور با توجه به نور ثابت محیط عمل می کند، حال فرض کنید سارقی وارد محدوده دید دوربین شده در ابتدا در صورتی که سارق در نقطه ای ثابت و ساکن باشد دوربین تصویری قابل قبول از وی ثبت می کند، اما اگرسارق در حال حرکت و دویدن باشد چه پیش خواهد آمد؟
تصویر ثبت شده بر اساس انعکاس نور تابیده شده از محیط به فرد و بازتاب آن از فرد به دوربین خواهد بود، فرض بر اینکه فرد در حال دویدن از موقعیت A به موقعیت B (راست به چپ) است، میزان نوری که در محیط به وی تابیده می شود به علت سکون منبع نور تغییر پیدا خواهد کرد و به دنبال آن میزان نور بازتابی از فرد به دوربین نیز تغییر می کند، به عبارت علمی تر می توانیم چند فاکتور دخیل در این موضوع را اینگونه در نظر بگیریم:

 

  1. میزان نور بازتاب شونده به دوربین
  2. مکان سوژه
  3. موقعیت سوژه نسبت به دوربین
  4. موقعیت سوژه نسبت به نور
  5. سرعت حرکت و تغییر مکان سوژه

 

پردازش نور در دوربین مداربسته

 

بنابراین تناسب فاکتور های نامبرده در مواجهه با هم تعیین کننده وضوح تصویر بدست آمده از دوربین در شرایط تحرک سوژه است. با مقایسه عملکرد چشم و دوربین به یک مطلب ساده پی خواهیم برد. همانطور که چشم ما به وسیله ی مردمک میزان نور ورودی به چشم را کنترل می کند در دوربین های مداربسته نیز قطعه ای به نام شاتر وجود دارد که کنترل کننده میزان نور وارد شده به دوربین در واحد زمان است.
تعیین این موضوع در دوربین ها بر عهده شاتر است، نور وارد شده به لنز دوربین به شاتر وارد می شود و هر چه سرعت پایین تر باشد میزان نور پردازش شده نیز کمتر خواهد بود، یعنی در ازای داشتن تصویری کم نور تر می توانیم اشیای متحرک را با وضوح بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

نکته: میزان شاتر بالاتر (همان حالت اتوماتیک) در محیط هایی که کمتر تحرکی در آن وجود دارد مؤثر تر خواهد بود چرا که تصویری با کیفیت بالاتر را ثبت می کند، اما در محیط های حساس و پر رفت و آمد (سوژه های متحرک) شاتر پایین تر تصویری بهتر و پر جزئیات تر از حرکت را حاصل خواهد نمود.

 

تنظیمات نور دهی

برای داشتن وضوحی بالاتر از تصاویر سوژه های متحرک به تنظیمات نوردهی دستگاه ذخیره سازی خود در (dvr,nvr ) رفته و آن را از حالت اتوماتیک خارج نموده و با تنظیم دستی نور، بسته به محیط و شرایط مناسب خود تنظیم نمایید.

تنظیمات دستی نوردهی دوربین مداربسته دو حالت پر کاربرد دارد:

تنظیمات نوردهی دستی ۵/۱: اگر تنظیمات نوردهی روی این حالت قرار داده شود، تار شدن اشیای متحرک کمتر شده و جزئیات دقیق تری همراه با کمی نویز دیده می شود.

تنظیمات نوردهی دستی ۱/۲۵: با تنظیم کردن میزان نوردهی دوربین در این حالت میزان تار شدن اشیای متحرک تا حد قابل قبولی کاهش می یابد.

همانطور که بیان کردیم یکی از عوامل بسیار مهم که سبب تار دیده شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته می شود نور است، اما عواملی دیگری هم وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم، عواملی از جمله:

 

تنظیمات نور دهی

 

اشکال در لنز دوربین

از دیگر دلایل تار شدن تصویر و فیلم اشیای متحرک در دوربین مداربسته می تواند وجود عیب و یا مشکل در لنز دوربین باشد که برای رفع این مشکل باید آن را دست تعمیر کاران مجرب و متخصص بسپارید.

 

مشکل در منبع تغذیه دوربین

منبع تغذیه دوربین که وظیفه رساندن ولتاژ لازم به دوربین را برای عملکرد درست آن بر عهده دارد، در صورت معیوب شدن با افت ولتاژ ورودی به دستگاه، علاوه بر ایجاد نویز در تصاویر ثابت و متحرک، کیفیت و وضوح آن ها را نیز کاهش میدهد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل، تعویض منبع تغذیه دستگاه می باشد.

 

مشکل در منبع تغذیه دوربین

 

کثیفی و آلودگی لنز دوربین

نوسانات دما وتغییرات جوی، جمع شدن گرد و غبار یا هر عامل دیگری که سبب ایجاد لکه بر روی لنز دوربین و کثیف شدن آن می شود، در وضوح و شفافیت تصاویر و همچنین تار دیده شدن اشیای متحرک مؤثر است. با زدودن آلودگی ها و تمیز کردن به موقع لنز و شیشه ی دوربین می توان نسبت به حل این مشکل اقدام کنید.

 

جمع بندی

تار دیده شدن تصاویر متحرک در دوربین مداربسته می تواند زیان های جبران ناپذیری از لحاظ مالی و امنیتی برای شما کاربران گرامی به دنبال داشته باشد، چراکه حین بررسی تصویر ثبت شده از سوژه متحرک انتظار بر آن است که جزئیاتی قابل قبول و واضح از سوژه (فرد، ماشین و …) داشته باشید. همانطور که می دانید تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته دلایل مختلفی دارد که ما در این مقاله چند تا از مهمترین و معمول ترین آن ها را بررسی کردیم و به حل مشکل پیش آمده پرداختیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد؛ از اینکه تا آخر مقاله همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب