امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر
چکیده این مقاله: اعلام حریق متعارف یک نمونه از حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های اعلام حریق بوده که در آن میزان جریان عبوری از مدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ حال در این مطلب به طور اختصاصی به آن می پردازیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 157 بازدید

امروزه با انواع سیستم اعلام حریق روبه رو هستیم که هر کدام عملکرد خاص و منحصربه فردی دارند. در این میان سیستم اعلام حریق متعارف با سیستم اعلام حریق آدرس پذیر کاملاً متفاوت است. پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه باشید به بررسی تفاوت میان این دو سیستم اعلام حریق می پردازیم.

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

از این نوع سیستم در ساختمان های بزرگ استفاده می شود و نحوه عملکرد آن به این صورت است که با توجه به موقعیت مکانی کاشف ها، محل وقوع حریق را تشخیص می دهد و سپس از طریق پنل اعلام اقدام به اطلاع رسانی می کند.

در پنل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر این قابلیت وجود دارد که بتوانید اقدام به اضافه نمودن تجهیزات نمایید.

دلیل این امر این است که چون کلیه قطعات آدرس پذیر بر روی یک حلقه یا لوپ وصل هستند، اضافه کردن قطعه به حلقه امکان پذیر است.

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

 

مزایای استفاده از سیستم آدرس پذیر

این سیستم محل دقیق آتش سوزی، آلارم های کاذب و خطاهای مدار باز و بسته را شناسایی می کند. همچنین این سیستم از ظرفیت بالایی برخوردار است و قابلیت های بیشتری نسبت به سیستم متعارف دارد. هزینه نصب سیستم آدرس پذیر نسبت به سیستم متعارف ارزان تر است.

 

معایب سیستم آدرس پذیر

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر نسبت به سیستم اعلام حریق متعارف بیشتر است و همچنین برای فعال سازی سیستم آدرس پذیر باید زمان بیشتری صرف شود.

 

معایب سیستم آدرس پذیر

 

سیستم اعلام حریق متعارف چیست؟

در سیستم اعلام حریق متعارف از تکنولوژی آنالوگ استفاده شده است و این سیستم مبتنی بر سخت افزار است که از زون های اعلام حریق متعارف از جمله زون بندی در اعلام حریق تشکیل شده است. زون ها به پنل مرکزی متصل هستند و برای ارتباط با پنل مرکزی از جریان الکتریکی استفاده می کنند. زمانی دتکتورها حرارت، شعله و دود را تشخیص می دهند که از حد آستانه فراتر باشد. در نتیجه دستگاه های آغازگر فعال می شوند به طوری که جریان الکتریسیته در مدار افزایش می یابد. این افزایش یا تغییر در جریان الکتریکی به پنل مرکزی اطلاع داده می شود تا زنگ هشدار را به صدا در آورد.

این نوع سیستم برای مکان های کوچک مناسب است به طوری که در مواقع تشخیص حریق بصورت کاملاً مجزا از دیگر زون ها شروع به اعلام می کند. در سیستم‌های اعلام حریق متعارف شما نمی‌توانید تشخیص دهید کدام دستگاه فعال شده است و تنها زون مربوط به دستگاه قابل تشخیص خواهد بود.

 

سیستم اعلام حریق متعارف چیست؟

 

مزایای استفاده از سیستم های متعارف

قیمت این نوع سیستم اعلام حریق نسبت به سایر دستگاه ها ارزان است همچنین استفاده از آن بسیار آسان است و برای ساختمان های متوسط و کوچک بسیار مناسب می باشد.

 

معایب سیستم های متعارف

استفاده از این سیستم برای ساختمان های بزرگ مناسب نیست و آتش و حرارت فقط در زون مشخص می شود در حالی که محل دقیق آن معلوم نیست. سیستم های متعارف در مقایسه با سیستم های آدرس پذیر نیاز به کابل کشی بیشتری دارند.

 

نحوه انتقال اطلاعات به پنل مرکزی

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر از تکنولوژی دیجیتال برای ارسال اطلاعات استفاده می شود در حالی که در سیستم اعلام حریق متعارف از جریان الکتریکی برای ارسال اطلاعات از یک دستگاه به پنل مرکزی استفاده می شود. همچنین در سیستم آدرس پذیر پیام ها به صورت کد باینری یعنی ترکیبی از صفر و یک به پنل ارسال می شوند. کد باینری از طریق تغییرات ولتاژ در دستگاه های سیگنال دهنده تولید می شود.

در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر از یک رایانه کوچک جهت تبدیل تغییرات به کد باینری قابل انتقال استفاده می کنند. همچنین طراحی سیستم آدرس پذیر به گونه ای است که امکان ارسال طیف گسترده ای از اطلاعات را به پنل مرکزی فراهم نموده است. در سیستم متعارف، محل دقیق مکان آتش سوزی مشخص نمی‌شود ولی می توانید محل وقوع آتش سوزی را با ناحیه بندی ساختمان به مناطق جداگانه محدود کنید.

 

تفاوت سیستم آدرس پذیر و متعارف

در مطالب فوق به بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب دو سیستم اصلی اعلام حریق یعنی سیستم آدرس پذیر و سیستم متعارف پرداختیم. سیستم‌های متعارف و آدرس‌پذیر از نظر عملکرد و نحوه‌ی نشان دادن دتکتور یا شستی فعال‌شده با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند به این صورت که در سیستم‌های آدرس‌پذیر امکان شناسایی محل دقیق حریق وجود دارد در حالی که در سیستم‌های متعارف تنها زون مربوطه مشخص می‌شود.

 

تفاوت سیستم آدرس پذیر و متعارف

 

اجزای سیستم های اعلام حریق

تجهیزات سیستم های اعلام حریق شامل دتکتور گازمونوکسیدکربن، شستی اعلام حریق، پنل مرکزی، آژیرها، دتکتور شعله، بیم دتکتور، دتکتور حرارتی و دتکتور دودی می باشد. لازم به ذکر است که تجهیزات اعلام حریق که از نوع آدرس پذیر هستند با استفاده از یک آدرس منحصربه فرد در پنل مشخص می شوند در حالی که تجهیزات متعارف در زون های اعلام حریق تعریف می شوند.

 

جمع بندی

توجه داشته باشید که سیستم های اعلام حریق گرانتر از سیستم دزدگیر می باشند چون اطلاعاتی که در اختیار مدیران ساختمان ها قرار می دهند، بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است به این صورت که در جهت حفظ اموال و اشخاص می باشد. بنابراین انتخاب یک سیستم اعلام حریق باید متناسب با شرایط ساختمان و محیط باشد. تفاوت اصلی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر با سیستم اعلام حریق متعارف در نحوه انتقال سیگنال از دستگاه ها و تجهیزات متصل برای برقراری ارتباط با کنترل پنل مرکزی است. همچنین سیم کشی و نحوه راه اندازی این دو سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است، چون بسیار حساس و مهم هستند بنابراین اگر تخصص ندارید پیشنهاد می کنیم از یک متخصص برای نصب کمک بگیرید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب