امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف کیفیت دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟

دانلود پی دی اف - 1009.36 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

کیفیت دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
کیفیت دوربین مداربسته به چه عواملی بستگی دارد؟
چکیده این مقاله: دوربین‌های مداربسته گاهی براساس کیفیت تصویر و لنز نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به طور مفصل درمورد کیفیت دوربین مدار بسته صحبت خواهیم کرد.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 119 بازدید

این روزها دیگر نیاز به امنیت در اکثر محیط ها و فضاها به چشم می خورد و به همین دلیل، اکثر افراد دوربین مداربسته را به عنوان حافظ امنیتی و جانی بر می گزینند. نگهداری کردن از وسایل گران قیمت همچون: طلا، جواهرات، پول، وسایل قیمتی، خودرو و … باعث شده است تا انتخاب دوربین مداربسته در اولویت قرار بگیرد و جهت برقراری رفاه خریداری شود؛ اما توصیه می شود که با وجود دوربین نیز، از برخی اشیاء گرانبها در منزل خود نگهداری نکنید. چرا که سارقان حرفه ای، همیشه یک قدم جلوتر حرکت می کنند و می توانند حتی دوربین را نیز دست بیندازند. دقت کنید که به صورت کلی، دوربین ‌های مداربسته دارای دو نوع آنالوگ و تحت شبکه هستند. در نمونه اول، فیلم‌ های ضبط شده به شکل سیگنال‌ های آنالوگ ارسال شده و در نوع دوم به صورت دیجیتالی و با کمک شبکه‌ های اینترنتی اتفاق می ‌افتد. این دوربین‌ ها از لحاظ ظاهر و عملکرد در انواع مختلف باکس، مینیاتوری، چشم ماهی، بولت و … تولید می‌ شوند. خلاصه تا از محتوای اصلی دور نشده ایم، لازم است ذکر کنیم که کیفیت تصویر دوربین مداربسته به عواملی بستگی دارد و ما می خواهیم در این مقاله این عوامل را مورد بررسی قرار بدهیم. پس همراه با ما به درک مفاهیم این موضوع بپردازید.

 

عوامل تأثیر گذار در کیفیت دوربین مداربسته کدام ها هستند؟

  1. رزولوشن
  2. لنز
  3. سنسور
  4. فرمت تصویر
  5. فرمت فشرده سازی
  6. نور و روشنایی
  7. فرم ریت
  8. قابلیت WDR
  9. قابلیت دید در شب

 

رزولوشن دوربین مداربسته

کیفیت تصویر دوربین مداربسته، همان رزولوشنی است که کیفیت تصویر بر اساس مگاپیکسل تعریف می کند؛ بنابراین هر چه تعداد پیکسل ‌های تشکیل دهنده یک تصویر بیشتر شود، میزان وضوح تصویر بالا می رود و جزئیات بیشتری در تصویر دیده می ‌شود. توجه کنید که رزولوشن تصویر در دوربین ‌های مداربسته، به صورت یک عدد در کنار عبارت لاتین MP نشان داده می ‌شود. کوتاه و مختصر، رزولوشن به معنای توانایی حل جزئیات – دیدن یا تشخیص آن ‌ها است. در مجموع دوربین‌ های مداربسته این قابلیت را دارند تا تصاویر را با رزولوشن بالا در حافظه خود ذخیره کنند. به فرض مثال دوربین ‌های مداربسته HD، دارای رزولوشن ‌های مختلف ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۸ مگاپیکسل هستند.

 

رزولوشن دوربین مداربسته

 

لنز دوربین مداربسته

از دیگر عوامل مؤثر بر کیفیت دوربین مداربسته و اصلی ترین جزء تجهیزات سیستم نظارتی، لنز دوربین یعنی اولین مرحله از فیلم برداری است. از این رو کیفیت لنز تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت تصاویر دارد. شایان است ذکر کنیم که هر چه فاصله کانونی لنز بر زاویه دید و برد دوربین مناسب ‌تر باشد، کیفیت فیلم‌ های ضبط شده افزایش خواهد یافت. دقت کنید در صورتی که لنزهای به کار رفته در دستگاه، مواد اولیه خوبی در آن ها به کار نرفته باشد و تناسبی با اندازه و مگاپیکسل سنسور نداشته باشد، افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته رخ خواهد داد. لنز دوربین مداربسته یا ثابت (Fixed) است و یا متغیر یا متحرک (Varifocal و Motorized) در کل تقاضای لنزهای متحرک به نسبت لنزهای ثابت بیشتر است.

لنزهای ثابت: همان طور که از نام این لنزها مشخص است، لنزهای ثابت فاقد قابلیت تنظیم می باشند. به گونه ای که فاصله کانونی در آن ها ثابت بوده و امکان تنظیم میدان دید دوربین مداربسته در آن ها وجود ندارد. به همین دلیل و با توجه به ساختار ساده این لنزها، از لحاظ قیمت نسبت به دیگر انواع لنزهای دوربین مداربسته ارزان تر می باشند.

لنز Varifocal: فاصله کانونی این نوع لنز، قابلیت تنظیم کردن را دارد و این در حالی است که بعد از تغییر فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته، باید فوکوس را به صورت دستی تنظیم کرد.

لنز Motorized: در دوربین مداربسته این نوع لنز، قابلیت تنظیم و زوم به صورت خودکار از طریق منوی OSD دوربین و یا مرورگر وب دوربین را داراست. بنا به این دلایل لنز Motorized، به مراتب گران قیمت تر از لنزهای ثابت و لنز Varifocal می باشد.

 

سنسور تصویربرداری دستگاه

در دوربین مداربسته سنسور تصویر، قطعه ‌ای است که نور را به سیگنال‌ های الکترونیکی تبدیل می ‌کند. لذا از طریق این سنسور است که دوربین شما تصویر را به صورت دیجیتالی ذخیره می ‌کند. به طور مجموع در دوربین های مداربسته دو نوع سنسور وجود دارد که عبارتند از: CMOS و CCD. در همان پیکسل، CCD نسبت به CMOS نفوذ پذیری، وضوح و باز تولید رنگ بهتری دارد؛ و این در حالی است که تصویر ویدئویی CMOS جلوه هنری بهتری به شما ارائه می ‌دهد. لازم است بدانید که سنسور CCD به طور مشخص برای استفاده در دوربین ساخته شده است، درحالی که فن‌ آوری ساخت سنسورهای CMOS ابتدا در موارد دیگر، مثل ساخت تراشه ‌ها در کامپیوتر هم به کار می ‌رفته اند.

 

سنسور تصویربرداری دستگاه

 

فرمت تصویر و کیفیت تصاویر

از دیگر عواملی که بر کیفیت اطلاعات ضبط شده دوربین مداربسته تأثیر دارد، فرمت تصویر می باشد. در واقع هر چقدر میزان فرمت، پیکسل و یا رزولوشن تصویر بیشتر باشد، وضوح تصاویر نیز بالاتر خواهد رفت.

 

فرمت فشرده سازی ویدیو و تأثیر آن بر کیفیت دوربین

در واقع روان بودن ویدیو، ذخیره سازی ویدیو و میزان وضوح تصاویر ویدیویی را فرمت ذخیره سازی تعیین می کند. در حال حاضر، دو الگوریتم فشرده سازی ویدیویی H.265، H.264 و MPEG4 وجود دارد. H.265&H.264 25 فریم بر ثانیه و MPEG4 کمتر از ۱۰ فریم در ثانیه را پشتیبانی می‌ کند.

 

نور و روشنایی محل نصب دستگاه دوربین مداربسته

این عامل نیز به نوبه خود در کیفیت تصویر دوربین مداربسته نقش دارد و نور فاکتوری تعیین کننده در کیفیت دستگاه تلقی می شود. در اصل هر دوربینی به یک نور حداقلی برای ارائه تصاویر نیاز دارد که در دیتاشیت و یا مشخصات فنی آن درج می شود. در کل تابش نور زیاد و نور کم می تواند، باعث از بین رفتن جزئیات تصویر شود و بر روی تصاویر اختلال ایجاد کند؛ بنابراین محل نصب دوربین مداربسته باید طوری باشد که در صورت روشنایی باعث اختلال در پیدایش تصاویر نگردد.

 

نور و روشنایی محل نصب دستگاه دوربین مداربسته

 

فرم ریت (Frame Rate) دوربین مداربسته

فرم ریت نیز یکی دیگر از عامل هایی است که در ارائه فیلم های با کیفیت و مورد قبول نظارتی نقش پر رنگی را ایفا می کند. در واقع فریم ریت، فریم تعداد تصاویری است که دوربین هر ثانیه دریافت می کند و تأثیری مستقیم بر روانی تصاویر دارد. دقت کنید که هر چه فریم بالاتر باشد، تصاویر نیز روان تر و واضح تر خواهند بود و در نتیجه کیفیت دوربین مداربسته نیز بهتر ارائه خواهد شد.

 

قابلیت WDR دوربین مداربسته

قابلیت WDR تنظیم کننده تناقض نورهای محیطی است، به طوری که اگر در یک محیط همچون اطراف درب و پنجره ها تفاوت نور بسیاری وجود داشته باشد، نا هماهنگی تصویر، روشن و تیرگی رخ می دهد و این تکنولوژی WDR است که این موارد را تنظیم می کند؛ بنابراین به جرات می توان گفت، وجود چنین قابلیتی نقش پر رنگی در ارائه کیفیت تصاویر در دوربین مداربسته را دارد.

 

قابلیت WDR دوربین مداربسته

 

قابلیت دید در شب

با توجه به اینکه کنترل و نظارت این دستگاه شبانه روزی می باشد، دارا بودن قابلیت دید در شب یکی از فاکتور های مهم و تضمین کننده، کیفیت تصاویر دوربین مداربسته به شمار می رود. در اصل این قابلیت با استفاده از اشعه مادون قرمز فراهم شده است و تصاویر با کیفیت، سیاه و سفیدی را به کاربران ارائه می دهد.

 

آخرین سخن در مورد مقاله عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

همان گونه که با خواندن این مقاله شاهد بحث بودید، عوامل تأثیر گذار بر کیفیت دوربین مداربسته در مطالب فوق شرح داده شد. بدون شک هر یک از این موارد به نوبه خود تاثیرشان را بر کیفیت دوربین مداربسته به اثبات رسانده اند و به همین دلیل لازم است تا در حین خریداری کردن چنین دستگاه نابی، تمامی این عوامل سنجیده شوند و شما هزینه بیشتر را برای دستگاهی صرف کنید که از این قابلیت ها بهره ببرد. امید است که از مطالب ذکر شده در مقاله، فواید لازم را ببرید و بدانید که چه عواملی می توانند بر کیفیت دوربین تاثیر بگذارند. از این که در همراهی کردن مقاله های ما وقت می گذارید، بی نهایت سپاسگزاریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب