امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف سیستم اعلام حریق متعارف چیست؟

دانلود پی دی اف - 952.13 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

سیستم اعلام حریق متعارف چیست؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
سیستم اعلام حریق متعارف چیست؟
چکیده این مقاله: اعلام حریق متعارف یک نمونه از حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های اعلام حریق بوده که در آن میزان جریان عبوری از مدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ حال در این مطلب به طور اختصاصی به آن می پردازیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 95 بازدید

بروز حریق یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای اماکن تجاری و مسکونی اتفاق بیفتد به همین خاطر امروزه ابزارهای متنوع اعلام حریق توانسته اند از جایگاه مناسبی برخوردار باشند. یکی از سیستم های بسیار کاربردی که دارای نصب ساده است و همچنین خرید آن بسیار مقرون به صرفه می باشد؛ سیستم اعلام حریق متعارف است. اگر علاقمند هستید در مورد این نوع سیستم اطلاعات بیشتری کسب نمایید پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه باشید.

 

اجزای سیستم اعلام حریق متعارف

اجزای سیستم اعلام حریق متعارف شامل پنل مرکزی اعلام حریق متعارف، دتکتورهای دودی متعارف، دتکتورهای حرارتی و تجهیزات هشدار می باشد.

 

پنل مرکزی اعلام حریق متعارف

پنل مرکزی اعلام حریق متعارف که ارتباط دهنده بین بخش های مختلف این سیستم محسوب می شود؛ به عبارت دیگر پنل مرکزی، مغز سیستم اعلام حریق است که کلیه ورودی ها و خروجی ها را کنترل می کند و همچنین تأمین نیرو و انرژی کلیه بخش ها را بر عهده دارد.

 

پنل مرکزی اعلام حریق متعارف

 

دتکتور اعلام حریق متعارف

از جمله وظایف دتکتور اعلام حریق متعارف می توانیم به اطلاع رسانی از نشانه های آتش اشاره کنیم. دتکتورهای متعارف با عنوان های دیگری از قبیل آشکار کننده، سنسور، کاشف و آشکار ساز نیز شناخته شده اند. هر کدام از این دتکتورها متناسب با نوع سنسوری که دارند به دنبال شناسایی مشخصه هایی از آتش همچون شعله، حرارت، تغییر دما، گازهای اشتعال پذیر و دود هستند. از جمله دتکتورهای مختلف می توانیم به دتکتور حرارتی متعارف، دتکتور دودی متعارف، دتکتور گازی متعارف و دتکتور شعله متعارف اشاره کنیم.

 

شستی اعلام حریق متعارف

شستی اعلام حریق یا شاسی اعلام حریق به منظور آگاه ساختن ساکنان از وقوع حریق، تعبیه شده است. به عبارت دیگر، هر فرد به محض اینکه از وجود آتش‌سوزی مطلع شد، می‌تواند با فشردن دایره‌ سیاه روی شستی دیگران را با خبر کند. سیستم اعلام حریق متعارف شامل مرکز کنترل، انواع ورودی و خروجی، آژیرها و فلاشرها می باشد.

 

زون چیست؟

در سیستم اعلام حریق متعارف هر کدام از مدارهای ورودی که از حسگرها یا شستی‌ها به مرکز کنترل متصل هستند را زون می‌نامند. البته هر سیستم دارای مدارهای خروجی است که به آژیرها و فلاشرها متصل می باشد. سیستم اعلام حریق متعارف به وسیله تجهیزات اعلام حریق، منطقه ای (زون) که دچار حریق شده است را مشخص می کند. به عبارت دیگر، مجموعه ای متشکل از دتکتور دود، دتکتور حرارتی، شستی اعلام حریق، آژیر و فلاشر می باشد که عمل تشخیص حریق را در زون انجام می دهد.

 

زون چیست؟

 

نحوه معرفی و تعریف کردن زون یا منطقه

نحوه مشخص کردن جایگاه هر زون متناسب با نوع و مدل حسگر متفاوت خواهد بود با این وجود فاصله هر زون از یکدیگر را می توان حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر دانست. کنترل هر منطقه توسط هر حسگر یا شستی، به عوامل مختلفی از قبیل تعداد تجهیزات به کار رفته در هر مدار زون، نوع کابل و ضخامت آن بستگی دارد؛ بنابراین برای تعریف نمودن هر منطقه یا زون‌ بهتر است که خیلی دقیق دستورالعمل‌های سازنده مورد نظر را اجرا کرده و یا از نرم‌افزارهای محاسبه‌گر زون که هر برند عرضه می کند، استفاده نمود.

 

کاربرد سیستم اعلام حریق متعارف

این سیستم بخاطر نوع ساختار و سیم کشی برای محیط های کوچک و کم رفت و آمد مناسب است. همچنین برای محیط های کم جمعیت و محیط هایی غیر از بیمارستان ها و فروشگاه های زنجیره ای مناسب است. سیستم اعلام حریق متعارف اغلب برای محیط های غیرصنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بودجه شما برای خرید سیستم اعلام حریق محدود است پیشنهاد می کنیم سیستم اعلام حریق متعارف را خریداری نمایید.

 

عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف

عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف به این صورت است که در حالت عادی از دتکتور ها جریان کمی عبور می کند اما با وقوع حریق، جریان عبوری از مدار افزایش می یابد و اعلام حریق رخ می دهد. البته در سیستم اعلام حریق متعارف ممکن است ۴ حالت رخ دهد: در حالت اول حالت؛ جریان عبوری از مدار کم و به میزان نرمال است، همچنین در این حالت چراغ سبز روشن است؛ اما در حالت دوم معمولاً یکی از سیم ها دچار آسیب و یا پارگی شده است که در این صورت چراغ زرد که به معنی اشکال در سیستم است، فعال می شود. حالت سوم هم هنگام وقوع حریق صورت می گیرد که چراغ به رنگ قرمز در می آید. حالت چهارم وقتی رخ می دهد که سیستم دچار اتصال کوتاه می شود، اما اتصال کوتاه زمانی رخ می دهد که دو سیم با هم برخورد کرده اند و دچار اتصالی شده اند که در این حالت نیز چراغ زرد روشن می شود.

 

عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف

 

طراحی سیستم اعلام حریق متعارف چگونه است؟

توجه داشته باشید که هر زون می تواند شامل دتکتور یا شستی و یا هر دوی آن ها باشد. البته هر زون فقط از منطقه خاص خود محافظت می کند. مهم ترین موضوع در طراحی سیستم اعلام حریق متعارف، زون بندی ساختمان یا محیط است به طوری که در زون بندی باید یکسری نکات رعایت گردد. به طور مثال در خانه های یک طبقه هر خانه را باید یک زون در نظر گرفت و در ساختمان های چند طبقه نیز، هر طبقه را باید یک زون در نظر گرفت. همچنین اتاقک آسانسور، پلکان اضطراری، موتورخانه هر کدام به صورت جداگانه باید یک زون محسوب شوند.

مساحت زون نباید بیشتر از ۲۰۰۰ متر مربع باشد و طول زون نیز نباید بیشتر از ۳۰۰۰ متر باشد. همچنین بهتر است که تعداد اجزای یک زون بین ۲۰ تا ۲۴ عدد باشد.

 

نحوه سیم کشی یا مدارکشی در اعلام حریق متعارف

در سیستم اعلام حریق متعارف نوع سیم و مدارکشی بسیار مهم است چون اگر سیم دچار مشکل شود، مدار کار نمی کند. در سیستم اعلام حریق متعارف از دو نوع سیم استفاده می شود به این صورت که یک دسته از سیم ها قبل از آشکار شدن حریق و دسته دیگر بعد از آشکار شدن حریق فعال می شوند. بنابراین در دتکتور و شستی هایی که قبل از آشکار شدن حریق استفاده می شوند باید از سیم پرتودور» یا پی وی سی یک و نیم میلیمتری استفاده کرد البته در مکان هایی که احتمال آسیب به سیم وجود دارد از غلاف مکانیکی استفاده می شود. همچنین در منبع تغذیه و آژیر نیز که بعد از آشکار شدن حریق مورد استفاده قرار می گیرند، معمولاً از سیمی که برای دسته اول استفاده می شود، استفاده می کنند ولی سیم باید دارای حفاظ مکانیکی فولادی باشد.

 

جمع بندی

در حال حاضر، برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید سیستم های اعلام حریق نموده اند. سیستم اعلام حریق متعارف یک سیستم کاربردی و در عین حال ساده محسوب می شود که در اندازه های متفاوت و با تعداد زون های گوناگون به بازار سیستم های اطفاء حریق عرضه شده است. اینکه در طراحی سیستم اعلام حریق متعارف از چه تعداد زون و چه المان هایی استفاده شده باشد، بر قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب