امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف انواع لنز دوربین مداربسته و کاربردهای آن

دانلود پی دی اف - 995.45 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

انواع لنز دوربین مداربسته و کاربردهای آن

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
انواع لنز دوربین مداربسته و کاربردهای آن
چکیده این مقاله: کاربرد لنز دوربین مداربسته چیست و اینکه چند نوع لنز دوربین مداربسته به بازار عرضه شده است و چه مدل هایی جوابگوی نیاز کاربران هستند از جمله سوالاتی می باشد که در این مقاله پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 167 بازدید

کاربرد لنز دوربین مداربسته چیست و اینکه چند نوع لنز دوربین مداربسته به بازار عرضه شده است و چه مدل هایی جوابگوی نیاز کاربران هستند از جمله سوالاتی می باشد که در این مقاله پیرامون آنها صحبت خواهیم کرد. هر دوربین مداربسته از اجزای متعددی تشکیل شده که شامل لنز، سنسور، پردازنده، برد، کابل های مختلف، مدار تغذیه، بدنه، دستگاه ضبط، مادون قرمز، cut ، IR و  ICR  می باشد.

لنز شامل مجموعه ای از عدسی های محدب و معقر است که در کنار هم تشکیل یک عدسی محدب مرکب را می دهد. توجه داشته باشید که لنز دوربین مداربسته مقداری با لنز دوربین های دیجیتالی متفاوت می باشد. به عبارت دیگر، یک لنز از سه قسمت یعنی اجزای نوری لنز، دیافراگم قابل تغییر و سیستم اتصال دهنده لنز به دوربین برخوردار است.

 

مشخصات موجود بر روی لنزها بیانگر چیست؟

  1. فاصله کانونی
  2. اندازه دیافراگم
  3. محدوده فوکوس

 

مشخصات موجود بر روی لنزها بیانگر چیست؟

 

فاصله کانونی

فاصله کانونی بر روی تمام لنزهای زوم حک شده است. فاصله کانونی فاصله بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور  می باشد که بر حسب میلی متر است و معرف زاویه دید لنز می باشد. به عبارت دیگر هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد  زاویه دید باز تر است و در اصطلاح، لنز وایدتر است  و در مقابل هر چقدر فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کمتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که برخی از لینز ها از فاصله کانونی ثابتی برخوردارند در حالی که برخی دیگر متغیر هستند. به عبارت دیگر، برخی از لنزها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می باشند به طوری که در هنگام نصب دوربین مداربسته کاربر به راحتی می‌تواند کادربندی مناسبی از محیط انجام دهد با این وجود لنزهایی با فاصله کانونی ثابت دارای کیفیت بالاتری هستند.

 

اندازه دیافراگم

یکی از موارد دیگر که بر روی لنزها حک شده عددی است که بیانگر بزرگترین اندازه دیافراگم می باشد و بر کیفیت لنز تصویر تاثیر گذار است. لازم به ذکر است که هر چه این عدد بزرگتر باشد به این معنی است که میزان نور بیشتری از دیافراگم دوربین عبور می‌کند و در نتیجه لنز در محیط‌های کم نور تصاویر بهتری را ثبت می کند.

 

اندازه دیافراگم

 

محدوده فوکوس

از جمله موارد دیگری که بر روی لنزها حک شده است مربوط به محدوده فوکوس است.

محدوده فوکوس شامل حداقل فاصله‌ ای است که کاربر می‌تواند عکس را ثبت کند بدون اینکه در کیفیت عکس مشکلی ایجاد شود و یا عکس تار شود.

 

لنز دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته مجموعه ای استوانه ای شکل به همراه تعدادی عدسی صیقل داده شده است. عدسی ها پشت سر هم قرار دارند و نور با عبور از عدسی ها به سنسور متصل شده سپس به کیت لنز برخورد می کند و در نهایت تصویر با توجه به طول و عرض سنسور ثبت می گردد. توجه داشته باشید که میزان کیفیت تصویر به اندازه سنسور و کیفیت عدسی ها و همچنین فاصله قرارگیری آن ها در لنز بستگی دارد که در این میان فاصله کانونی و عدد دیافراگم نقش موثرتری در این موضوع ایفا می‌کند.

 

لنز دوربین مداربسته چیست؟

 

وظیفه لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته تصویر را تشکیل می دهد. همه دوربین ها دارای لنز هستند  و در یک دوربین مداربسته همه اجزا دست به دست هم میدهند تا با رساندن پرتو های نور به بازسازی تصویر در حسگر دوربین مداربسته کمک کنند.

 

انواع لنز دوربین مداربسته

در حال حاضر با انواع لنز دوربین مداربسته رو به رو هستیم که هر کدام کاربرد های مختلفی دارند اما عمده ترین تفاوت آن ها در فاصله کانونی آن ها می باشد که از این نظر می‌توان لنزها را به سه گروه تقسیم بندی کرد: لنز های نرمال، لنزهای واید و لنزهای زوم.

 

انواع لنز دوربین مداربسته

 

 لنز نرمال چیست؟

فاصله کانونی در این لنز به اندازه سنسور دوربین است همچنین از قابلیت بزرگنمایی تصویر برخوردار نمی باشد. لنز نرمال در دوربین مداربسته با فاصله کانونی۶/۳ میلیمتری می باشد در حالی که در دوربین های مداربسته معمولی دو یا سه مگاپیکسلی از لنز ۸/۲ یا ۶/۳ میلیمتری با فاصله کانونی مشخص و غیر قابل تغییر استفاده می شود. تصویری که لنز نرمال به وجود می‌آورد تقریباً همان چیزی است که چشم ما می بیند بنابراین تصویری این نوع لنز نرمال است.

 

لنز واید چیست؟

لنزهایی که فاصله کانونی آنها از قطر سطح حساس تصویر برداری یا همان سنسور کمتر باشد، لنز واید خوانده می شوند. لنز واید زاویه دید بازی را در اختیار کاربر قرار داد و برای تصویربرداری از فضای باز در محیط داخلی و فضاهای بیرونی نظیر پارکینگ ها بسیار مناسب است. لنز واید از جمله پرمصرف ترین لنز ها در نزد نصابان دوربین مداربسته محسوب می شود.

زاویه دید لنز واید بسیار وسیعتر از زاویه چشم انسان است بنابراین این نوع لنز قادر می باشد محدوده وسیع تری را ثبت نماید. با استفاده خلاقانه از لنز های واید می توان تصاویری متناسب با نیاز پروژه به وجود آورد به طور مثال لنزهای واید خطوط موازی ساختمانها را به شدت بلند و متقارب می سازند. از جمله معایب لنزهای واید این است که این لنز ها برای تصویربرداری بسیار نزدیک مناسب نیستند چون این لنز ها با نزدیک شدن بیش از حد به موضوع باعث ایجاد امواج شدید در تصویر می شوند.

 

لنز زوم چیست؟

یک عدد دوربین مداربسته از دو بخشی یعنی لنز و بدنه ساخته شده است در بسیاری از موارد با توجه به شرایط مورد استفاده می توان لنز دوربین ها را تعویض کرد و لنز مورد نیاز را مورد استفاده قرار داد. لذا لنزها بر اساس نوع عدسی که در آنها به کار رفته به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که لنز زوم یکی از آنها می باشد.

این نوع لنز زمانی کاربرد دارد که کاربر بخواهد تصاویر ذخیره شده در دوربین را بزرگنمایی کند.

در دوربین‌های مداربسته برخی از اوقات برای بررسی مشکلات امنیتی لازم است تا تصاویر فیلمبرداری شده در فاصله، نزدیک‌تری‌ مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان شرایط و همچنین چهره‌های افراد را با کیفیت بهتری شناسایی نمود.

در چنین مواقعی به دوربین‌های مداربسته با لنز زوم نیاز داریم. لنزهای زوم مورد استفاده در در دوربین مداربسته اغلب مدل اپتیکال هستند.

 

چرا در دوربین مداربسته از لنز زوم اپتیکال استفاده می شود؟

علت استفاده از لنز زوم اپتیکال در دوربین‌های مداربسته این است که لنز اپتیکال از قابلیت بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تصویر برخوردار می‌باشد در حالی که در سایر لنز های زوم دیجیتال چنین قابلیتی وجود ندارد به این صورت که در هنگام بزرگنمایی، کیفیت تصویر تا حدودی کاهش پیدا می کند.

 

جمع بندی

لنز دوربین مداربسته مهم ترین جزء در دوربین محسوب می شود. لنز همانند چشم انسان عمل می کند و در صورتی که وجود نداشته باشد امکان دیده شدن اجسام مختلف توسط دوربین وجود نخواهد داشت.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب