امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف تفاوت DVR و NVR چیست

دانلود پی دی اف - 1.08 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تفاوت DVR و NVR چیست

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
تفاوت DVR و NVR چیست
چکیده این مقاله: سؤالی که برای خریداران دوربین مداربسته پیش می آید، تفاوت DVR و NVR خواهد بود. از این رو ما می خواهیم تا در این مقاله تفاوت DVR و NVR را مورد بررسی قرار بدهیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 89 بازدید

سؤالی که برای خریداران دوربین مداربسته پیش می آید، به احتمال زیاد تفاوت DVR و NVR خواهد بود. از این رو ما می خواهیم تا در این مقاله تفاوت DVR و NVR را مورد بررسی قرار بدهیم و توضیحات لازم را به طور کلی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. در واقع باید گفت که دستگاه DVR و NVR هر دو عملکرد یکسانی دارند، اما نحوه و نوع دوربین های مورد استفاده در آن ها متفاوت است. به طور کلی هر دو نوع از این دستگاه وظیفه ضبط فیلم را بر عهده دارند. در ادامه مقاله به تفاوت DVR و NVR می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

تفاوت DVR و NVR چیست؟

 

دستگاه NVR چیست؟

این دستگاه در سیستم مدار بسته تحت شبکه برای ضبط و مدیریت تصاویر استفاده می شود. NVR مخفف عبارت Network Video Recorder است. وظیفه این دستگاه علاوه بر ذخیره سازی و مدیریت تصاویر، ارائه قابلیت های تصویری ویژه ای همچون تشخیص چهره، تشخیص پلاک، شمارش افراد و … نیز است. در واقع دستگاه های NVR عملکردی مشابه سرورهای کامپیوتری دارند، با تفاوت اینکه استفاده و راه اندازی کردن آن ساده و راحت تر می باشد.

 

دستگاه NVR چیست

 

وظایف دستگاه NVR چیست؟

  • پخش زنده و یا بازپخش تصاویر
  • ضبط تصاویر ارسالی از دوربین های تحت شبکه
  • برق رسانی به دوربین ها
  • تنظیم ویژگی های تصویر اعم از روشنایی، رنگ و …
  • ذخیره سازی تصاویر با استفاده از انواع حالت های ضبط

 

 

دستگاه DVR چیست؟

DVR مخفف Digital Video Recorder می باشد. دوربین های مورد استفاده در این نوع سیستم ها، دوربین های آنالوگ و آنالوگ اچ دی می باشند. دستگاه DVR برای ضبط و مدیریت تصاویر در سیستم مداربسته آنالوگ استفاده می شود. در واقع وظیفه این دستگاه، دریافت سیگنال های ویدئو از دوربین، تبدیل به داده های دیجیتال و ذخیره آن هاست. در دستگاه DVR از یک قطعه سخت افزاری برای پردازش و ذخیره فیلم استفاده شده است. لازم است بدانید که راه اندازی کردن چنین سیستمی نیازمند کابل کشی مستقیم از دوربین ها به دستگاه ضبط کننده است.

 

دستگاه DVR چیست؟

 

وظایف دستگاه DVR چیست؟

  • کنترل و نظارت دوربین های گردان
  • اتصال به شبکه یا انتقال تصویر
  • تنظیم کردن تصاویر
  • مشاهده تصاویر در کنار هم
  • ضبط تصاویر

 

تفاوت DVR و NVR چیست؟

  1. تفاوت در نحوه پردازش تصاویر
  2. انعطاف پذیری DVR و NVR
  3. کیفیت تصاویر سیستم ها
  4. تفاوت در ذخیره اطلاعات و نحوه پشتیبانی
  5. پهنای باند مصرفی
  6. تفاوت در نصب کردن
  7. تفاوت قیمت DVR و NVR

 

تفاوت DVR و NVR چیست

 

تفاوت در نحوه پردازش تصاویر

دستگاه NVR بر خلاف سیستم DVR تصاویر ویدیو را پردازش نمی کند. این مرحله توسط دوربین ها به طور کامل انجام می شود و دستگاه تنها وظیفه ذخیره و نمایش ویدیو ها را عهده دار است. این مسئله نشان می دهد که دوربین های IP نسبت به دوربین های آنالوگ پیشرفته تر هستند.

 

انعطاف پذیری DVR و NVR

سیستم های امنیتی مبنی بر DVR، از نظر نوع دوربین و گزینه های نصب از انعطاف پذیری کمتری نسبت به NVR ها برخوردارند. این در حالی است که سیستم های NVR می توانند، دوربین های امنیتی سیم دار و بی سیم را ادغام کنند و اما سیستم های DVR فقط می توانند از دوربین های امنیتی سیمی استفاده کنند.

 

کیفیت تصاویر سیستم ها

امواج آنالوگ در سیستم DVR، امواج آنالوگ باعث می شوند که کیفیت تصاویر در مقایسه با سیستم های NVR کمتر باشد. همچنین کابل های کواکسیال به طور کلی سیگنال های صوتی را انتقال نمی دهند و ضبط کننده های DVR نیز تعداد معدودی درگاه ورودی صوتی دارند.

 

کیفیت تصاویر سیستم ها

 

تفاوت در ذخیره اطلاعات و نحوه پشتیبانی

یکی دیگر از تفاوت های DVR و NVR در نحوه پشتیبانی و ذخیره اطلاعات آن ها می باشد. دستگاه NVR می تواند هم برروی هارد دیسک و هم بر روی شبکه، بدون تجهیزات جانبی نیز فضای ذخیره سازی نظیر هارد پرتابل (eSATA) عملیات ذخیره سازی را به انجام برساند. ظرفیت حداکثری NVR، ۱۰ یا ۱۲ ترابایت در سری های جدید می باشد. در اصل هر دو دستگاه بسته به تعداد کانال های ورودی تصویر از تعداد هارد دیسک های متفاوتی پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال: یک دستگاه ۱۶ کانال از ۲ هارد دیسک و دستگاه ۲۳ کانال از ۴ تا ۸ دیسک پشتیبانی می کند و این مورد در هر دو دستگاه DVR و NVR یکسان است.

 

پهنای باند مصرفی

از دیگر تفاوت ها در میان این دو نوع سیستم، پهنای باند مصرفی می باشد (پهنای باند سرعت انتقال اطلاعات را تشریح می کند). سیستم دوربین NVR برای ضبط و ذخیره فیلم ها به اینترنت نیازی ندارد؛ اما در صورتی که مایل باشید تا از راه دور به تصاویر و سیستم مداربسته خود دسترسی داشته باشید، وجود اینترنت لازم است. این سیستم ها در واقع یک جریان صوتی تصویری عالی را متناسب با کار شما و با استفاده از شبکه ارائه می دهند. سیستم های تحت شبکه با توجه به ساز و کاری که دارند، ارسال اطلاعات از طریق شبکه را ممکن می کنند. پهنای باند بر اساس تعداد دوربین های شبکه و نوع آن ها متفاوت خواهد بود. در حالی که در زمان ارسال اطلاعات از طریق اینترنت تنظیمات میزان مصرف پهنای باند کمی تغیییر می کند. در صورتی که بخواهید سیستم های DVR را همانند NVR مورد استفاده قرار بدهید، پهنای باند شبکه را مصرف خواهد کرد.

 

تفاوت در نصب کردن

دوربین ها در سیستم آنالوگ با استفاده از کابل کواکسیال و توسط فیش BNC به دستگاه متصل می شوند. هر چند استفاده از کابل های کواکسیال ممکن است کارآمد و به صرفه باشد، اما برای خود محدودیت هایی نیز دارد. لازم است در جریان باشید که مسیریابی برای کابل های کواکسیال، ممکن است شرایط نصب را دشوارتر کند، به علاوه امکان دارد برای هر دوربینی نیاز به پریز برقی باشد.

 

تفاوت در نصب کردن

 

تفاوت قیمت DVR و NVR

قیمت های این دو دستگاه یکی دیگر از تفاوت های چشمگیر آن ها می باشد. دستگاه های NVR به مراتب قیمت بالاتری از دستگاه DVR دارند. وجود این تفاوت را می توان از وجود قابلیت های هوشمند، تکنولوژی پیشرفته تر، استفاده از پردازنده های قوی تر و کاربردهای تخصصی NVR دانست. عموماً دوربین های مداربسته تحت شبکه از نظر پیشرفته بودن نرم افزار و سخت افزار قیمت بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارد. این تفاوت در مورد بالاتر بودن قیمت دستگاه ضبط سیستم مداربسته تحت شبکه (NVR) نسبت به دستگاه ضبط سیستم مدار بسته آنالوگ (DVR) نیز صدق می کند.

 

خلاصه ای از مقایسه کلی و تفاوت DVR و NVR

در یک کلام اگر بخواهیم ذکر کنیم، تفاوت DVR و NVR در نحوه پردازش داده های ویدیویی است. سیستم دی وی آر داده های ویدیویی را در دستگاه ضبط کننده پردازش می کند. این در حالی است که سیستم ان وی آر، داده ها را در دوربین رمز گذاری و پردازش می کنند. سپس آن ها را برای پخش به دستگاه ضبط که وظیفه ذخیره سازی و مشاهده از راه دور را بر عهده دارد، ارسال می کند. علاوه بر این ها دستگاه NVR از دوربین های تحت شبکه پشتیبانی می کنند و دستگاه های DVR از دوربین های آنالوگ و آنالوگ اچ دی پشتیبانی می کنند.

 

کلام آخر

شاید سؤالی که بعد از خواندن این مقاله برای شما عزیزان پیش بیاید، این باشد که کدام سیستم را خریداری کنیم؟ با توجه به مطالبی که در مقاله تفاوت DVR و NVR چیست، ذکر شد باید گفت، درست است که سیستم های NVR پیشرفته تر و گران قیمت تر هستند؛ اما شما باید قبل از هر چیزی به کاربری خود توجه کنید و اگر سیستم مداربسته را برای یک محیط کوچک می خواهید، سیستم آنالوگ و DVR را انتخاب کنید. چون که این سیستم نیز به خوبی می تواند پاسخگوی نیازهای شما از دوربین مداربسته باشد. امیدواریم که نکات ذکر شده مورد قبول شما عزیزان واقع شده باشد. با تشکر از همراهی شما عزیزان.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب