امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

آشنایی با انواع سنسور تشخیص حرکت

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
آشنایی با انواع سنسور تشخیص حرکت
چکیده این مقاله: آشنایی با انواع سنسور تشخیص حرکت
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 300 بازدید

سنسور تشخیص حرکت یا سیستم دزدگیر اماکن، یکی از پایه های اصلی سیستم های امنیتی است. این سیستم، قابلیت آن را دارد که حرکت هر چیزی اعم از انسان و حیوان را تشخیص دهد و در صورت اینکه خطری را احساس کند، اقدامات لازم را در جهت رفع خطر انجام می دهد. سنسورها در انواع مختلفی هستند که تشخیص هر کدام از آنها متفاوت از دیگری است. این سیستم، با عنوان سنسور حرکتی هوشمند نیز شناخته می شود؛ چرا که بر اساس تشخیصی که انجام می دهد، سیستم فعال می شود یا به حالت غیر فعال در می آید.

 

نحوه عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت

سنسورهای تشخیص حرکت، برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. مهم ترین بخش این سیستم، پنل مرکزی است. وظیفه ای که پنل مرکزی در سنسور انجام می دهد، ارسال فرمان به بخش های دیگر سیستم است. در واقع، زمانی که سنسور، حرکتی غیر طبیعی را تشخیص بدهد یک سیگنال به پنل مرکزی می فرستد. سپس، برای اینکه دیگر قسمت ها از خطر سرقت آگاه شوند پنل مرکزی، فرمانی را به آژیرخطر، سیستم تلفن کننده، قفل شونده اتوماتیک همه درب ها و پنجره ها، قطع برق قسمتی که ممکن است برای انسان خطرساز باشد و … می فرستد.

 

نحوه عملکرد سنسورهای تشخیص حرکت

 

انواع سنسورهای تشخیص حرکت

سنسورهای تشخیص حرکت که به بازار عرضه می شوند، انواع مختلفی دارند که هر کدام روش متفاوتی را برای تشخیص حرکت انجام می دهند. در ادامه مطلب به بررسی انواع این سنسورها می پردازیم.

 

انواع سنسورهای تشخیص حرکت

 

سنسور مادون قرمز یا PIR

اساس کار سنسور مادون قرمز، همان طور که از اسم آن معلوم است توسط مادون قرمز انجام می شود. این سنسور، دمای محیط را اندازه گیری می کند و به وسیله انرژی مادون قرمز، حرکات مشکوک را تشخیص می دهد. در واقع این سنسور، انرژی مادون قرمز را در محیط اطراف خود انتشار می دهد. اگر جانداری از محل شناسایی سنسور، عبور کند این انرژی، به آن برخورد کرده و چون دمای آن با دمای محیط متفاوت است؛ در نتیجه به شکل انرژی گرمایی به سنسور حرکت، باز می گردد و باعث می شود پنل مرکزی، سیگنال خطر را صادر کند. سنسور مادون قرمز در مقایسه با دیگر سنسورها، بسیار پرفروش است و در دزدگیر اماکن بسیار پرکاربرد است.

 

سنسور حرکت وزنی

اگر علاقه به حیوانات خانگی دارید و این حیوانات با شما زندگی می کنند استفاده از سنسور حرکت وزنی را به شما پیشنهاد می دهیم. این سنسور، طوری ساخته شده است که به وزن حساس است و می تواند انواع وزن را تشخیص دهد. با استفاده از سنسور حرکت وزنی، زمانی که حیوان خانگی به محیط شناسایی سنسور وارد می شود آژیر به صدا در نمی آید. درصد خطایی هم در تشخیص این سنسور وجود دارد.

 

سنسور حرکتی بیم خطی

روشی که سنسور حرکتی بیم خطی برای تشخیص خطر انجام می دهد خیلی جالب است. به این صورت که دو سنسور بیم خطی به صورتی نصب می شوند که روبروی هم قرار گیرند. این دو سنسور پرتو و خطی نامرئی را به هم می فرستند و اگر شی مشکوک از بین دو سنسور عبور کند، سنسورها دیگر پرتویی را نمی فرستند و همین نشانه ای است تا سیگنال خطر به پنل دزدگیر فرستاده شود.

 

سنسورحرکتی ماکروویو

اساس کار سنسور حرکتی ماکروویو، تصویر سازی محیط تحت پوشش آن است. بدین صورت که سنسور، امواج را به محیط اطراف خود ارسال می کند و هر آنچه که در محیط قرار دارد تحت شرایط انعکاس امواج قرار می گیرند. اگر فرد و یا شی جدید به محیط تحت پوشش وارد شود، به وسیله سنسور نشان می شود و سپس سیگنال فرستاده می شود. از بهترین مدل های سنسور تشخیص حرکت می توان به سنسور حرکتی ماکروویو اشاره کرد که از دقت بالایی برخوردار است و در عین حال گران قیمت هم است.

 

 کاربرد سنسور تشخیص حرکت

سنسورهای تشخیص حرکت، علاوه بر اینکه به عنوان دزدگیر در اماکن استفاده می شوند می توانند برای کنترل روشنایی محیط نیز، استفاده شوند. بدین صورت که سنسور در مسیرهای ورودی مانند راه پله، راه رو و … کار گذاشته می شود. خروجی سنسور نیز به سیستم روشنایی وصل می شود تا به محض ورود فرد، این حرکت توسط سنسور شناسایی شود؛ در نتیجه لامپ های مسیر روشن می شود و با خارج شدن فرد، چراغ ها خاموش می گردند. استفاده از سنسور برای کنترل روشنایی، سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود. سنسورهای کنترل روشنایی، قابلیت تشخیص در زاویه ۳۶۰ درجه را دارند که با قدرت ۱۲ متر در طول و ۴ متر در ارتفاع می توانند کار کنند.

سنسورها را می توان به منظور رعایت بهداشت در سرویس های بهداشتی نیز، استفاده کرد. اگر سرویس های بهداشتی مجهز به سنسور باشند، افرادی که به این محیط وارد می شوند دیگر نیاز نیست با استفاده از دست، پریز را فشار دهند تا لامپ روشن شود. در این حالت، سنسور ورود و خروج فرد را تشخیص می دهد و لامپ توسط سنسور، روشن و خاموش می شود. همچنین می توان با استفاده از سنسور برای هواکش، یک زمانی را مشخص کرد که چند دقیقه بعد از خروج فرد،‌ هواکش نیز خاموش شود. سنسورها، در حمام هم استفاده می شوند و تا زمانی که فرد در حمام حضور دارد، چراغ آن روشن است و به محض خروج فرد، چراغ نیز، خاموش می شود.

از دیگر موارد کاربرد سنسور می توان به استفاده از آن روی گیت مونتاژ در کارخانه ها، باز و بسته شدن درب های هوشمند، ایجاد کنترل روی صفحه نمایش دستگاه ATM، کنترل بلیط در مترو، کنترل محل پارک خودرو در پارکومترها اشاره کرد.

 

 مزایای استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت

نصب سنسورهای تشخیص حرکت، دارای مزایای زیر است:

  • به آسانی نصب و راه اندازی می شوند.
  • لنز به کار رفته در سنسور می تواند محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار دهد.
  • بادوام هستند و طول عمر بالایی دارند.
  • چون بی سیم هستند، به راحتی جا به جا می شوند.
  • در اندازه های کوچک ساخته می شوند.
  • امکان سرقت سنسور، وجود ندارد و سارقان نمی توانند سنسور را غیر فعال کنند.
  • چون مستقل از برق کار می کنند اگر برق قطع شود همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
  • اگر میزان نور محیط کم باشد، سنسورها قابلیت این را دارند که هر حرکتی را حتی اگر خیلی کوچک باشد تشخیص بدهند.
  • اگر سنسور به منظور تنظیم زمان روشن ماندن لامپ استفاده شود، می تواند از نظر مصرف برق مقرون به صرفه باشد.

 

 مزایای استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت

 

نکاتی که در نصب سنسور تشخیص حرکت، باید رعایت شود

  • برای نصب سنسور، ابتدا باید مجوز لازم را از اداره بازرسی برق گرفته باشید و عملیات نصب، بر طبق قوانین و مقررات انجام شود.
  • زمانی که سنسور را نصب می کنید، حتماً دقت داشته باشید که نردبان یا بدن به خطوط برق کشنده سربار، برخورد نکند که خطرساز است.
  • اگر نصب سنسور، نیاز به سیم کشی آلومینیوم دارد برای انجام آن از یک متخصص خبره کمک بگیرید.
  • چراغ هایی که در نصب سنسور تشخیص حرکت استفاده می شود در مارک های متنوعی وجود دارند که هر کدام دارای جزئیات مختلفی هستند. قبل از اقدام به نصب، از اطلاعاتی که روی جعبه آن وجود دارد آگاهی کسب کنید.
  • ابزارهایی که برای نصب سنسور لازم دارید شامل پیچ گوشتی ۴ در ۱، دستگاهی که ولتاژ را تست کنید و برش دهنده که سیم را برش دهید، است.
  • پوششی که برای جعبه برق خارجی سنسور استفاده می شود، باید ضد آب باشد.
  • برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به سوکت های نور، آن ها را در محلی محافظت شده قرار دهید.
  • گرمایی که از لامپ تولید می شود آشکارساز سنسور را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین دلیل فاصله لامپ و آشکارساز باید از هم زیاد باشد.

 

سخن آخر

استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن صرفه جویی در مصرف برق است. زمانی که تصمیم گرفتید این سیستم را نصب کنید، حتماً نکات لازم را در جهت نصب آن رعایت کنید و از متخصصین خبره در این زمینه بهره ببرید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب