امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 43 بازدید

وجود نویز و پرش تصویر در دوربین های مداربسته، یکی از مشکلاتی است که برای این دستگاه پیش می آید. وجود نویز به معنای تصویر بی کیفیت و نامطلوب است، که می تواند ناشی از نقص در کابل، افت ولتاژ و … باشد. پیش از اینکه از نحوه رفع نویز دوربین مداربسته اطلاع داشته باشید در این مقاله قصد داریم، تا شما را با انواع نویز و دلایل به وجود آمدن آن ها آشنا کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص، نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته، مقاله ما را تا آخر دنبال کنید.

 

نویز در دوربین مداربسته چیست؟

نویز به عنوان یک خطا و انحراف از مقدار واقعی سیگنال است، که در فاصله هایی از زمان به صورت پویا ظاهر می شود. در واقع نویز عاملی محسوب می شود، که موجب اختلال در ارسال و یا دریافت اطلاعات تصویر است. نویزهای تصویر در دوربین مداربسته به دو دسته نویز الکترونیکی و نویز الکترومغناطیسی تقسیم می شود.

 

نویز در دوربین مداربسته چیست

 

نویز الکترونیکی

نویز الکترونیکی یکی از انواع رایج نویز در دوربین های مداربسته است. این نویز خود را معمولاً به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر نشان می دهد. همچنین نویز الکترونیکی به دلیل تقویت بیش از حد سیگنال تصویر در نور کم به وجود می آید.

 

نویز الکترومغناطیسی

نویز الکترومغناطیسی نوع دیگر نویز در تصاویر دوربین مدار بسته است. این نویز خود را به طور معمول، به صورت خطوط یا موج در تصویر دوربین نشان می دهد. گاهی این امواج در طول صفحه دوربین حرکت می کنند. این نوع نویز می تواند، به علت تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی دوربین یا افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال به وجود آید.

 

نحوه برطرف کردن نویز الکترونیکی در دوربین مداربسته

یکی از راهکارهای اصلی برای برطرف کردن نویز، تشخیص نوع نویز می باشد. لازم است بدانید که چیپ های تصویر دوربین های مداربسته، حساسیت محدودی نسبت به نور دارند. این بدان معناست که مقدار مشخصی از نور برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته لازم خواهد بود. زمانی که نور برای تشکیل تصویر کافی نباشد، یک مدار الکترونیکی به صورت خودکار، سیگنال تصویر را تقویت می نماید. نتیجه تقویت سیگنال سبب می شود، تا نویز موجود در تصویر که به صورت نقاط ریز رنگی در تصویر به نظر می رسد، تقویت شود. از این رو دلیل اصلی به وجود آمدن نویز الکترونیکی در دوربین های مداربسته، کم بودن نور در تصویر یا کم بودن حساسیت چیپ تصویر دوربین است. راه حل این مشکل این است، که شما نور محیط نصب دوربین را افزایش دهید و یا از دوربین هایی استفاده کنید، که حداقل نور مورد نیاز آن ها کمتر باشد.

 

نحوه برطرف کردن نویز الکترونیکی در دوربین مداربسته

 

نحوه برطرف کردن نویز الکترومغناطیسی در دوربین مداربسته

به وجود آمدن نویز الکترومغناطیسی در دوربین های مداربسته، می تواند به دلایل متعددی باشد. لذا در ادامه مقاله به بررسی کردن این دلایل و نحوه برطرف کردن ان ها می پردازیم.

  1. طولانی شدن مسیرهای کابل کشی
  2. قطع شدن اتصال در فیش های BNC
  3. مشکل در منبع تغذیه
  4. نشتی برق از هادی های اطراف
  5. عبور کابل از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی
  6. گرمای هوا
  7. استفاده کردن از دوربین های مداربسته بی کیفیت

 

نحوه برطرف کردن نویز الکترومغناطیسی در دوربین مداربسته

 

طولانی شدن مسیرهای کابل کشی

هر یک از انواع کابل های تصویر دوربین مداربسته، محدودیت خاصی برای طول دارد. در کابل های RG59 با مغزی مس، این محدودیت معمولاً حدود ۵۰۰ متر است. در صورتی که مسیر شما طولانی باشد، باید از کابلی با بالاترین کیفیت شیلد و مغزی استفاده کنید و یا از سری های پیشرفته تر از کابل تصویر استفاده کنید. در صورت طولانی شدن مسیر کابل، می توانید از ویدئو بالون اکتیو نیز برای تقویت سیگنال تصویر استفاده نمایید.

 

قطع شدن اتصال در فیش های BNC

سعی کنید تا اتصال فیش های BNC را بررسی کنید، چون که در صورتی که هادی کابل به خوبی به فیش  BNC متصل نشده باشد، سیگنال با افتی شدید به نمایشگر می رسد و به صورت نویز در تصویر مشخص می شود. برای رفع این مشکل باید با بررسی کردن از اتصال درست فیش های BNC اطمینان حاصل کنید و تا جایی که امکان دارد، از فیش های BNC لحیمی استفاده کنید.

 

مشکل در منبع تغذیه

یکی دیگر از دلایل ایجاد نویز در تصویر دوربین های مداربسته، مشکل در منبع تغذیه یا آداپتور می باشد. در صورتی که ریپل ولتاژ خروجی آداپتور زیادتر از حد استاندارد باشد، این امواج در تصویر خروجی دوربین شما تاثیر خواهند گذاشت.

 

مشکل در منبع تغذیه در دوربین مداربسته

 

نشتی برق از هادی های اطراف

بعضی وقت ها ممکن است هدایت کننده فیش ها، به هادی برق دار اطراف متصل شوند. به عنوان مثال: هادی فیش های BNC به فلزات موجود در سقف کاذب در محل نصب دوربین وصل شوند. با توجه به اینکه این هادی ها دارای مقدار کمی جریان نشتی هستند، این جریان در کابل های شما جاری می شود و نویز ایجاد می کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید، فیش های خود را با عایق بپوشانید و یا روش مناسب تر، زمین کردن تمامی تجهیزات مداربسته از جمله DVR و دوربین های سیستم است.

 

عبور کابل از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی

اگر کابل های تصویر از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی مانند: کابل های برق، ترانس های برق، موتورهای الکتریکی و … عبور کرده باشند، نویز زیادی در تصویر به وجود می آید. لذا باید در طول کابل کشی دقت کنید، تا کابل حد الامکان از چنین منابعی به دور باشد. شایان ذکر است بدانید، که کابل های کواکسیال بیشتر در معرض این نویزها قرار می گیرند. در کابل کشی ها از لوله فلکسی برای عایق سازی مسیر کابل استفاده می شود. برای برطرف کردن نویز تصویر در این مرحله باید، سعی کنید برای انتقال کابل ها از سینی و داکت جداگانه استفاده کنید، تا با کابل های برق هم مسیر نباشند. این امر به ویژه در مسیرهای طولانی تأثیر بسیار بیشتر خواهد بود. در صورتی که از لوله یا سینی فلزی برای انتقال کابل ها استفاده می شود، باید آن ها را ارت کنید.

 

گرمای هوا

گرمای هوا مقاومت الکتریکی هادی ها را افزایش می دهد و با گرم شدن بیشتر میزان افت سیگنال در طول مسیر بیشتر خواهد شد. برای برطرف کردن نویز، سعی کنید کابل های خود را تا جای ممکن به دور از تابش مستقیم خورشید و گرمای زیاد هوا قرار دهید.

 

تاثیر گرما برای دوربین مداربسته

 

استفاده کردن از دوربین های مداربسته بی کیفیت

در واقع دوربین مداربسته و تجهیزات آن باید از کیفیت استاندارد برخوردار باشند. دوربین هایی وجود دارند که دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و تصاویر بی کیفیتی را ارائه می دهند. به همین دلیل، خرید دوربین مداربسته که حداقل الزامات و قابلیت های لازم برای پروژه شما را دارند، بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر در تجهیزات سیستم مداربسته و سینی کابل، ارت به درستی انجام نشود، ممکن است هاله ای سیاه بر روی صفحه نمایش دستگاه به وجود بیاید.

 

حذف نویز دوربین مداربسته به صورت دیجیتال

علاوه بر مراحل ذکر شده در بالا، برای برطرف کردن نویز دوربین مدار بسته راه حل دیگری وجود دارد، که توسط برخی از شرکت های تولید کننده این محصول ارائه می شود. آن هم حذف نویز در دوربین مداربسته به صورت دیجیتالی با قابلیت DNR که نویز دوربین مداربسته را کاهش می دهد، می باشد. قابلیت DNR در برخی از دوربین های مداربسته تعبیه شده است، تا در صورت ایجاد نویز در دوربین مداربسته از میزان آن بکاهد و تصاویر را با کیفیت بهتری ارائه دهد.

 

سخن آخر از مقاله نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

هر یک از موارد ذکر شده در مطالب فوق، می توانند به نوبه خود در برطرف کردن نویز دوربین مداربسته کارساز باشند. فراموش نکنید که استفاده کردن از تجهیزات مرغوب و با کیفیت، سلامت اطلاعات ارسال شده را تضمین می کند و تا حد زیادی مانع از بروز مشکلات می گردد. باید گفت که نویز در دوربین مداربسته موضوعی جدا نشدنی است که شما با رعایت کردن اصول، استانداردها و تنظیمات مناسب، می توانید نویز تصاویر در این دستگاه را به حداقل برسانید. در اینجای مقاله بحث را به اتمام می رسانیم و امید داریم که تمامی مطالب این مقاله برای شما مفید و مؤثر واقع شوند.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب