امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

مشکلات رایج در دوربین‌ مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
مشکلات رایج در دوربین‌ مداربسته
چکیده این مقاله: مشکلات رایج در دوربین‌ مداربسته
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 55 بازدید

از جمله مهم ترین ابزارهای امنیتی که در سراسر جهان محبوبیت زیادی در میان سایر افراد مختلف پیدا کرده است و به راحتی می توانید تهیه نمایید، خرید دوربین های مداربسته می باشند. هر کدام از دوربین های مداربسته ممکن است بعد از مدتی کارکرد، دچار مشکلاتی شوند. لذا بهتر است تا شما این مشکلات را به خوبی بشناسید. توجه داشته باشید که شما باید کاملاً هوشیار باشید و در صورت بروز مشکل برای دوربین مداربسته در اسرع وقت عکس العمل نشان بدهید و مشکل پیش آمده را بررسی و رفع نمایید. ما قصد داریم تا در این مقاله در خصوص چند مورد از مشکلات رایج در دوربین مداربسته صحبت کنیم و به عیب یابی کردن هر کدام بپردازیم، پس همراه ما باشید.

 

مشکلات رایج در دوربین مداربسته و روش حل کردن آن ها

  1. پیدایش خطوط افقی بر روی ویدیوی دوربین مداربسته
  2. دریافت تصاویر به شکل سیاه و سفید
  3. خاموش بودن رنگ های دوربین مداربسته
  4. صدا نداشتن تصاویر در دوربین مداربسته
  5. نمایش تصویر به صورت سفید در دوربین مداربسته
  6. نمایش تصویر به صورت سیاه در دوربین مداربسته
  7. عدم کار کردن دوربین مداربسته در شب
  8. وجود نویز در فیلم دوربین مداربسته
  9. ضبط نکردن تصاویر در DVR دوربین مداربسته

 

مشکلات رایج در دوربین مداربسته و روش حل کردن آن ها

 

پیدایش خطوط افقی بر روی ویدیوی دوربین مداربسته

بروز این مشکل و پیدا شدن خطوط افقی بر روی تصویر، می تواند تشخیص دید و جزئیات تصاویر را برای افراد دشوار سازد. این اختلال می تواند به دلایلی همچون: تداخل در نور محیط و یا تداخل الکتریکی شکل بگیرد.

 

نحوه رفع مشکل

  1. در صورت مشاهده خطوط افقی مطمئن شوید که نور الکتریکی مستقیماً بر روی دوربین نمی افتد. نور برخی از انواع منابع الکتریکی، می تواند با سنسورهای CCD تک تراشه دوربین مداربسته تداخل ایجاد کند و باعث سوسو زدن یا ایجاد خط افقی بر روی فیلم دستگاه گردد.
  2. با برررسی کردن منبع تغذیه، می توان آسیب دیدگی های احتمالی آن را متوجه شد و با رفع آن مشکل را برطرف کرد. در صورتی که منبع تغذیه دچار آسیب شده باشد، امکان دارد تداخل را از شبکه الکتریکی به تجهیزاتی که تغذیه می کند، ارسال نماید که در نتیجه با سنسور CCD تداخل کرده و به انحنای تصویر منجر می گردد.
  3. در صورتی که از کابل هاب طولانی Cat 5 یا کواکسیال استفاده می کنید، مطمئن شوید که همه کابل ها به طور صحیح مسیر یابی شده اند و با تجهیزات الکتریکی دیگر در تماس نیستند.
  4. اگر مشکل خطوط افقی تصویر دوربین مداربسته، به دلایل تداخل الکتریکی نیست و ناشی از تداخل نور محیطی است. می تواند از دوربین WDR (محدوده دینامیکی گسترده) یا سنسورهای CMOS استفاده کنید.

 

پیدایش خطوط افقی بر روی ویدیوی دوربین مداربسته

 

دریافت تصاویر به شکل سیاه و سفید

یکی دیگر از مشکلات رایج در دوربین مداربسته، دریافت تصاویر سیاه و سفید می باشد و این موضوع می تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد. دوربین های مداربسته فقط در صورتی که سطح نور محیط به اندازه کافی بالا باشد، می توانند رنگ ها را ببینند. حتی دوربین های مداربسته دید در شب هم توانایی ضبط تصاویر با ال ای دی های مادون قرمز را دارد و نمی توانند رنگ ها را در زیر نور مادون قرمز تشخیص بدهند.

 

نحوه رفع کردن مشکل

  1. اول از هر چیزی مطمئن شوید که شرایط نور با نیازهای دوربین مداربسته مطابقت دارد یا خیر.
  2. در صورتی که نور محیط به میزان کافی وجود دارد، اطمینان یابید که مسیر نوری مسدود نیست و دوربین را از نظر آسیب های بدنه مورد بررسی قرار بدهید.
  3. به علاوه در صورت سیاه و سفید بودن تصاویر باید مطمئن شوید که نوع ویدیو ورودی با نوع ویدیوی خروجی مطابقت دارد. برخی اوقات ممکن است وصل کردن یک سیگنال ویدیویی کامپوزیت به ورودی ویدیوی کامپوننت یا برعکس، منجر به ایجاد تصویر سیاه و سفید گردد.
  4. زمانی که پس از بررسی های لازم دیدید که هیچ مشکلی در مانکتورها وجود ندارد، باید با متخصصین در این حرفه تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی های لازم را بخواهید.

 

دریافت تصاویر به شکل سیاه و سفید

 

خاموش بودن رنگ های دوربین مداربسته

زمانی که به یک جسم سفید می نگریم، چشمان ما آن را سفید می بیند. حتی اگر نوری کاملاً سفید به آن نتابیده باشد. دلیل این امر چنین است که چشمهای ما طیف رنگی نسبتاً گسترده ای دارند و به همین دلیل مغز می می تواند، طیف خاصی از پارامترهای محیط را جبران کند. در واقع دوربین های مداربسته سعی می کنند تا همان کار را از طریق تنظیماتی به نام تعادل رنگ سفید انجام دهند که می تواند به صورت دستی و یا به طور خودکار تنظیم شود. توجه کنید که در صورت تنظیم نادرست آن ممکن است، رنگ ها خاموش شده و ما قادر به مشاهده رنگ های واقعی تصاویر در مانیتور نباشیم.

 

عیب یابی کردن مشکل

  1. اگر دوربین مداربسته شما برای داخل و خارج از خانه استفاده می شود، تنظیمات آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که برای استفاده در فضای باز پیکربندی شده است. در بسیاری از مواقع نیازی به تعمیر و تنظیم کل دوربین مداربسته نیست، فقط کافیست تنظیمات مربوط به رنگ را انجام دهید.
  2. در صورتی که دوربین مداربسته White Balance را به طور خودکار تنظیم می کند و در فضای باز ساختمان نصب شده است، باید زاویه آن را به سمت پایین قرار داده تا از آسمان که منبع نور است، دورتر باشد. اگر رنگ‌ ها فقط در حضور نوع خاصی از نور محیط، مانند چراغ ‌های خیابان در طول شب، از بین می روند، باید دوربین را طوری قرار دهید که از منبع نور فاصله بگیرد.
  3. اگر دوربین مدار بسته از تعادل نور سفید پشتیبانی می کند، اما امکان تغییر مکان ندارد، این قابلیت را غیر فعال کنید و تراز سفیدی را به صورت دستی تنظیم کنید تا رنگ ها درست شوند.
  4. در صورتی که دوربین شما تنظیمات اضافی رنگی را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد پارامترهایی مانند رنگ تصویر یا سطح گاما را تنظیم کنید. آنها را تا زمانی که رنگ های دیگر تحریف نمی شوند، تنظیم کنید.

به عنوان یک نکته مهم لازم است بدانید که دوربین ها محدوده رنگ نامحدودی ندارند. بسته به اینکه سنسور دوربین دارای چه قابلیت هایی باشد، بعضی از دوربین ها ممکن است قادر به ارائه رنگ های مناسب در تمامی شرایط محیطی نباشند.

 

خاموش بودن رنگ های دوربین مداربسته

 

صدا نداشتن تصاویر در دوربین مداربسته

مشکل رایج دیگری که احتمال دارد برای این دستگاه رخ بدهد، صدا نداشتن تصاویر می باشد. در اصل تصاویری که در دوربین مدار بسته صدا دارند، نتیجه تداخل الکتریکی یا RF می باشند.

 

نحوه برطرف کردن مشکل

  1. برای حل مشکل، اتصالات و کابل ها به ویژه کابل های ویدیویی آنالوگ را چک کنید تا مطمئن شوید که آسیب ندیده اند. به علاوه اطمینان حاصل کنید که تمام کابل ها به درستی، دور از منابع تداخل، مسیریابی شده و در صورت لزوم بسته شده اند.
  2. اگر دوربین مداربسته شما دارای خروجی آنالوگ است، کابل ویدیو را از دوربین جدا کنید و بررسی نمایید که هنوز نویز روی مانیتور خود مشاهده می کنید یا خیر. این امر به طور معمول نشانه تداخل در انتهای مانیتور است. پس منبع تغذیه و کابل های آن را بررسی کنید.
  3. در آخر بررسی کنید که آیا قطع هر دوربین یا تجهیزات ویدیویی دیگر باعث کاهش سطح نویز می شود؛ زیرا تجهیزات آسیب دیده یا محافظ نامناسب، می توانند در دستگاه های دیگر اختلال ایجاد کنند.

 

صدا نداشتن تصاویر در دوربین مداربسته

 

نمایش تصویر به صورت سفید در دوربین مداربسته

هر وقت تصاویر کاملاً سفید را از دوربین دریافت کردید، باید مطمئن شوید که دوربین در فاصله مناسبی از منبع نور قرار گرفته است. به طور مثال، چراغ های جلوی خودرو می توانند حسگر CCD را در شرایط نوری کم محیط اشباع کنند و با چنین امری، دوربین یک توده سفید بزرگ را به نمایش بگذارد.

  1. در صورت مشاهده لکه های سفید بر روی تصویر دریافتی از دوربین در ابتدا بررسی کنید که گیره دوربین به اندازه کافی لنز را پوشانده است و دوربین به پنجره شیشه ای نزدیک نیست.

 

نمایش تصویر به صورت سفید در دوربین مداربسته

 

نمایش تصویر به صورت سیاه در دوربین مداربسته

تنها تصویری که از دوربین مداربسته خود دریافت می کنید، اگر صفحه ای سیاه باشد. ممکن است که دستگاه DVR دوربین شما و یا برنامه مانیتورینگ قادر به دریافت سیگنال های ویدیویی نباشد.

 

چگونگی رفع مشکل

  1. از مسدود نشدن مسیر نوری اطمینان یابید. برای این کار لنزهای کوچک دوربین را بررسی کرده تا توسط شاخ و برگ درختان مسدود نشده باشد.
  2. در صورتی که سطح نور موجود در محیط پایین تر از سطح آستانه دوربین باشد، یک تصویر سیاه مشاهده خواهد شد. چرا که شرایط نور محیطی نیز در بروز این مشکل نقش مهمی دارد.
  3. خاموش و روشن کردن دوربین، ممکن است بتواند مشکل صفحه سیاه را حل کند. همچنین در صورتی که تمامی دوربین ها صفحه سیاه را نمایش می دهند، بهتر است دستگاه DVR را ریستارت نمایید.
  4. در کل لازم است تا لنز دوربین را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر اجزای نوری یا حسگرهای دوربین آسیب دیده باشد، ممکن است دوربین روشن شده و داده ارسال کند؛ اما تصویر به صورت سیاه نمایش داده شود.

 

نمایش تصویر به صورت سیاه در دوربین مداربسته

 

عدم کار کردن دوربین مداربسته در شب

گاهی اوقات پیش می آید که دوربین شما در طول روز به خوبی کار خود را پیش برده باشد؛ اما وقتی که شب فرا می رسد، تنها یک صفحه سیاه بر روی دوربین مداربسته به نمایش گذاشته می شود. این ایراد می تواند به دلیل آسیب دیدن LED های مادون قرمز رخ دهد.

 

راه حل مشکل

  1. با چنین پیشامدی باید مطمئن شوید که دوربین در حالت کار در شب نیز تنظیم شده است. همچنین در صورتی که دوربین شما شبانه روزی کار می کند، باید حالت خودکار آن را فعال نموده تا در حالت شب پیکربندی آن تغییر نماید.
  2. کم قدرت بودن LED ها باعث مصرف جریان بیشتری می شوند و در نتیجه دوربین های مداربسته به انرژی بیشتری در شب نیازمند خواهند بود. دوربین هایی که با باتری و یا poe کار می کنند، با این مشکل بیشتر مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که برق کافی به دوربین می رسد.
  3. علاوه بر موارد بالا ال ای دی های دوربین نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت هرگونه خرابی تعویض شوند. چون که LED های قدیمی به ارائه نور کافی قادر نیستند و این موضوع سبب می شود تا دوربین در هنگام شب صفحه سیاه را نمایش دهد و یا کار نکند.

 

عدم کار کردن دوربین مداربسته در شب

 

وجود نویز در فیلم دوربین مداربسته

از مشکلات رایج دیگر در دوربین مداربسته، وجود نویز در تصاویر می باشد. این مشکل ممکن است به دلیل تداخل الکتریکی یا RF باشد. برای رفع این مشکل نیز باید منابع تداخل را مورد بررسی قرار داد.

 

چگونگی رفع مشکل

  1. اولین کاری که در این خصوص باید صورت بگیرد، اینکه باید مطمئن شوید که همه کابل ها دور از منابع تداخل نصب شده اند.
  2. در صورتی که دوربین دارای خروجی آنالوگ است، کابل ویدیو را از دوربین جدا کرده و وجود نویز را بررسی نمایید.
  3. در آخر بررسی کنید که آیا قطع کردن سایر دوربین ها یا تجهیزات ویدیویی سطح نویز را کم می کند یا خیر.

 

وجود نویز در فیلم دوربین مداربسته

 

ضبط نکردن تصاویر در DVR دوربین مداربسته

ضبط نکردن تصاویر دوربین مداربسته به عنوان آخرین مشکلی است که در این مقاله به آن اشاره می کنیم. باید گفت که برخی اوقات احتمال دارد که دوربین مداربسته شما به خوبی کار کند، اما در عوض دستگاه DVR چیزی را ضبط نکند. این مشکل ممکن است به دلیل انجام تنظیمات نادرست، کمبود فضای ذخیره سازی و خرابی اجزای DVR باشد. اما لازم است بدانید که عیب یابی دستگاه های ضبط، بسیار راحت بوده و جایی برای نگرانی ندارد.

 

راهکار برای رفع مشکل

  1. قبل از هر چیزی از فعال بودن دستگاه ضبط اطمینان حاصل کنید. چرا که گاهی ممکن است که دستگاه ضبط به دلایلی خاموش و یا متوقف شده باشد.
  2. در وحله بعد تنظیمات دی وی آر دوربین را بررسی کنید و از فعال بودن دائمی آن مطمئن شوید.برخی از دستگاه های ضبط این قابلیت را دارند که با انجام تنظیمات اولیه، فیلم فقط در فواصل زمانی مشخصی ضبط گردد.
  3. فضای ذخیره سازی کافی در دستگاه ضبط DVR از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که این فضا پر شود، باید تصاویر قبلی را که مورد نیاز نیست حذف کنید.
  4. اگر دستگاه DVR شما ویدیو را در سرور شبکه یا حساب ابری آپلود می کند، اتصال شبکه آن را بررسی کنید. چون که حافظه محلی آن ممکن است پر شده باشد.
  5. در آخر امکان دارد هارد دیسک DVR دوربین از کار بیفتد. توجه کنید و بدانید که بسیاری از دستگاه های دی وی آر، دارای حافظه داخلی فلش کوچکی هستند و از هارد دیسک فقط برای ضبط استفاده می کنند. از این رو دی وی آر، ممکن است حتی اگر دیگر نتواند فیلم را ذخیره کند، بتواند به کار خود ادامه بدهد.

 

ضبط نکردن تصاویر در DVR دوربین مداربسته

 

جمع بندی کلی از مقاله مشکلات رایج در دوربین مداربسته

همان طور که در بالا نیز به این نکته مهم اشاره شد، دوربین مداربسته نیز می تواند مانند هر وسیله الکتریکی دیگری معیوب شود. از این رو لازم است تا هر یک از شما با مشکلات رایج دستگاه آشنا باشید و راهکارهای رفع مشکل را به خوبی بدانید. بدون شک مطالب ذکر شده در مقاله فوق، می توانند در شناسایی کردن و رفع مشکل نقش مهمی داشته باشند. پس برای اینکه به نتیجه برسید، این مقاله را بارها مطالعه کنید. اگر عیب یابی کردن مشکل دستگاه برای شما کاری غیر ممکن و دشوار بود، حتماً کار بررسی کردن، تعمیرات و یا تعویض قطعات آسیب دیده دوربین مداربسته را به متخصصان با تجربه واگذار کنید. ضمن خسته نباشید خدمت شما خوانندگان عزیز، نهایت تشکر را از همراهی کردنتان می نماییم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب