امتیازات این مقاله تاکنون : 3
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

مجازات نصب دوربین مخفی در منزل، اتاق پروو و دیگر مکان های خصوصی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
مجازات نصب دوربین مخفی در منزل، اتاق پروو و دیگر مکان های خصوصی
چکیده این مقاله: مجازات نصب دوربین مخفی در منزل، اتاق پروو و دیگر مکان های خصوصی
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 1153 بازدید

قانون و الزام نصب دوربین مدار بسته

در قانون جمهوری اسلامی ایران در رابطه با الزام نصب دوربین مدار بسته قوانین مشخصی وجود ندارد و این یک خلا قانونی است. البته به این معنا هم نیست به واسطه این خلا قانونی ما در جایی که بخواهیم مانند اتاق پروو به نصب دوربین بپردازیم و با نصب دوربین در حریم شخصی فردی از او فیلم و عکس تهیه کنیم.

تهیه عکس و فیلم در مناطقی مانند پاساژ و فروشگاه با داشتن مجوز آزاد خواهد بود. در این مکان ها با وجود اعلان های مبنی بر اینکه در این منطقه دوربین مدار بسته وجود دارد، امکان پذیر خواهد بود.

البته باید در این مورد اذعان کنیم که فقط مسئولیت کیفری نصب دوربین در حریم شخصی ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه از نظر شرعی و اخلاقی نیز مشکلاتی را به همراه داشته و صاحب سیستم دوربین مدار بسته باید ضرر وارده را جبران کند. الزام نصب دوربین مداربسته در این مورد براساس ماده ۷ قانون تصویب شده در سال ۱۳۸۶ بیان شده است که شخص زیان دیده می تواند طلب ضرر و زیان کند.

 

نصب دوربین مدار بسته در فضا های خصوصی

استفاده از دوربین مداربسته در حریم شخصی مانند اتاق پرو، محوطه داخل خانه و اتاق خواب اشخاص، اشکال قانونی دارد و جرم تلثی خواهد شد. حال اگر بنابر دلایل امنیتی برای نصب دوربین در محیط های شخصی مجوز های لازم از سازمان های مربوطه دریافت شود، امکان نصب آن پیگرد قانونی ندارد.

 

الزام دوربین مدار بسته و مجوز

برای نصب دوربین مدار بسته در حریم شخصی و همچنین نصب دوربین مخفی باید به نیروی انتظامی و مراجع قضایی مراجعه کرد. در صورت موافقت این سازمان ها امکان نصب دوربین وجود خواهد داشت. در محیط های عمومی و در ورودی آسانسور نیز باید مجوز های لازم را دریافت کرد. البته این رفتار سخت گیرانه به دلیل بروز اتفاقاتی است که در سال های گذشته در مورد نقض حریم شخصی به واسطه دوربین های مدار بسته اتفاق افتاده است.

 

صدور مجوزات لازم جهت نصب دوربین مدار بسته

در مناطق غیر مجاز نصب دوربین مدار بسته مانند اتاق خواب و اتاق پروو مغازه باید از جانب اماکن و نیروی انتظامی صادر شود. در فروشگاه های زنجیره ای اگر اقدام به نصب دوربین مدار بسته شود، باید با اعلان و برچسب دوربین مداربسته وجود داشته باشد. این رفتار سبب آگاهی مردم خواهد شد و نصب دوربین در حریم شخصی رخ نخواهد داد.

براساس قانون الزام نصب دوربین مداربسته مخفی چه در محیط های شلوغ و چه در مکان های خصوصی باید با وجود مجوز انجام گیرد. اگر از شخصی به دلیل نصب دوربین مدار بسته مخفی شکایت شود؛ او در مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و حتی باید جریمه سنگینی نیز پرداخت نماید.

 

مجازات نصب دوربین مخفی در منزل

امروزه استفاده کردن از دوربین برای حفاظت از حریم زندگی و دارایی افراد، رواج زیادی پیدا کرده است. اما گاهی اوقات بی اطلاعی از قوانین و مجازات نصب دوربین در منزل، موجب دردسر آن ها می شود. در کل باید گفت که نصب دوربین مداربسته در منزل جرم نیست و افراد می توانند، این کار را انجام دهند. به شرطی که شرایط خاص را رعایت کنند و مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه دریافت کنند، تا بعدها کار آن ها جرم محسوب نشود.

 

نصب دوربین مخفی در آپارتمان

امروزه اکثر آپارتمان ها برای حفاظت از مال و جان ساکنین، از دوربین مداربسته در آپارتمان ها، ورودی آسانسورها، راه پله ها و … استفاده می کنند. در صورتی که نصب دوربین در آپارتمان نیز طبق قوانین و رعایت شرایط خاص پیش برود، انجام آن هیچ ممانعتی ندارد و پیگرد قانونی به دنبال نخواهد داشت. فقط به یاد داشته باشید، که اعلان و برچسب دوربین مداربسته باید در آپارتمان موجود باشد.

 

نصب دوربین در حریم شخصی

استفاده کردن از دوربین در حریم شخصی مانند: اتاق و اتاق خواب اشکال قانونی دارد و جرم ثلثی خواهد داشت. حال اگر بنابر دلایل امنیتی برای نصب دوربین در محیط های شخصی، مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه دریافت شود، امکان نصب آن پیگرد قانونی ندارد و شما با خیالی راحت می توانید به نصب دوربین های مداربسته بپردازید.

در آخر مقاله و بر اساس قانون الزام نصب دوربین مداربسته باید گفت، که نصب دوربین مخفی چه در محیط های شلوغ و چه در محیط های خصوصی باید با وجود مجوز انجام بگیرد. چنانچه از شخصی به دلیل نصب دوربین مخفی شکایت شود، او در مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و باید جریمه سنگینی را پرداخت کند.

 

دوربین مخفی در مغازه

نصب دوربین مخفی در مغازه، باید از جانب اماکن و نیروی انتظامی صادر شود. به علاوه اگر در مغازه ها یا فروشگاه های زنجیره ای دوربین مدار بسته نصب شود، باید اعلان و برچسب دوربین مدار بسته وجود داشته باشد. چون که انجام این رفتار سبب آگاهی مردم می شود و تحت چنین شرایطی، نصب دوربین در حریم شخصی رخ نخواهد داد.

 

مجازات نصب دوربین مداربسته در اتاق پرو

همان گونه که می دانید، اتاق پرو محلی است برای امتحان کردن لباس های شما و در کل این اتاق باید کاملا یک حریم خصوصی و به دور از دید باشد. در سال ۱۳۸۶ قانونی در رابطه با افرادی که به طور مخفیانه با نصب دوربین مداربسته، به حریم شخصی فردی ورود پیدا می کنند، تصویب شد. بر اساس این قانون در ماده ۵ آمده است، که اگر فردی به تهیه عکس یا فیلم از اتاق پرو بپردازد و به انتشار و تکثیر آن ها اقدام کند، به ۲ تا ۵ سال حبس، ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. پس لطفا به خاطر آبروی خودتان هم که شده است، از اقدام کردن به چنین کاری بپرهیزید. لازم است بدانید، که این مورد فقط مسولیت کیفری در حریم شخصی را ایجاد نمی کند، بلکه از نظر شرعی و اخلاقی نیز مشکلاتی را به همراه دارد. در نتیجه صاحب دوربین مداربسته باید ضرر وارده را جبران کند.

 

امکان تشخیص دوربین مخفی در اتاق پروو مغازه

با در نظر گرفتن موارد زیر امکان تشخیص دوربین مداربسته در اتاق پروو را برای خود می توانید فراهم کنید. این راه ها عبارتند از:

۱) بررسی فیزیکی محیط اتاق پرو برای یافتن دوربین

۲) چراغ اتاق را خاموش کنید، اگر متوجه نوری هرچند کم شدید مطمئن باشید که اتاق پروو دارای دوربین مخفی است.

۳) با نصب برنامه تشخیص دوربین مخفی بر روی گوشی و استفاده از آن

۴) استفاده از ردیاب و سنسور جهت تشخیص دوربین مدار بسته مخفی در اتاق پروو مغازه

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب