امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
تمامی متن مقاله قابلیت ROI در دوربین مداربسته چیست؟ را می توانید به صورت پی دی اف و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 5.37 MB دانلود پی دی اف - 1.12 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

قابلیت ROI در دوربین مداربسته چیست؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
قابلیت ROI در دوربین مداربسته چیست؟
چکیده این مقاله: یکی از امکانات پیشرفته در دوربین مداربسته قابلیت ROI می‌باشد حال در این مقاله به معرفی این قابلیت به طور اختصاصی می‌پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 94 بازدید

امروزه نیاز به دوربین های مداربسته یک نیاز کاربردی و در حال افزایش می باشد. کمپانی های تولید کننده همواره تلاش نموده اند تا امکانات پیشرفته ای به دوربین های مداربسته اضافه کنند. دوربین های تحت شبکه یا IP به عنوان یک دوربین مداربسته از قابلیت های ویژه ای برخوردار هستند.

یکی از امکانات پیشرفته که در دوربین های مداربسته تعبیه شده است قابلیت  ROI می باشد. اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید.

 

عملکرد ROI در دوربین های مداربسته

برخی از تولیدکنندگان برای دوربین های مداربسته از فناوری IVE استفاده می کنند و یکی از زیرمجموعه های این فناوری شامل ROI می باشد. استفاده از فناوریROI برای حل مسئله کاهش کیفیت نقاط تکراری و غیرضروری در تصاویر ابداع شده است. البته این فناوری کیفیت تصاویر را در مناطق مورد نظر را بالا می برد. به عبارت دیگر، عملکرد ROI  در دوربین های مداربسته به این صورت است که بر ارائه تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا متمرکز می باشد. البته به کمک این فناوری عمل فشرده سازی داده ها انجام می شود بدون اینکه اطلاعات مهم از بین برود.

 

عملکرد ROI در دوربین های مداربسته

 

اصطلاح ROI چیست؟

اصطلاح ROI یعنی Region of Interest یا همان فناوری رمزگذاری. این فناوری برای بالا بردن کیفیت تصاویر و کاهش کیفیت نقاط تکراری و غیر ضروری در تصاویر به وجود آمده است.

 

انواع تکنولوژی ROI

از تکنولوژی ROI دو نوع وجود دارد که در ادامه مقاله پیرامون آن ها توضیحاتی ارائه می گردد.

  1. منطقه ثابت یا FIXED REGION
  2. ردیابی پویا یا DYNAMIC TRACKING

 

منطقه ثابت یا FIXED REGION چیست؟

در صفحه تنظیمات ROI در دوربین مداربسته می توانید عملکرد ROI را برای مناطق ثابت فعال نمایید. در این نوع قابلیت می توانید تا ۴ منطقه مختلف در تصویر را انتخاب کنید چون سطح رمزگذاری ROI از ۱ تا ۶ قابل تنظیم است.

 

منطقه ثابت یا FIXED REGION چیست

 

ردیابی پویا یا DYNAMIC TRACKING

ردیابی پویا تنها از قابلیت تشخیص چهره و کد گذاری ROI پشتیبانی می کند. اگر می خواهید قابلیت ردیابی فعال را در دوربین مداربسته فعال کنید ابتدا باید به تنظیمات دوربین بروید. سپس در تنظیمات مربوط به عملکرد تشخیص چهره این عملکرد را باید به همراه قابلیت dynamic analysis فعال نموده و در ادامه به صفحه تنظیماتROI رفته و عملکرد ROI را فعال کنید. سطح رمزگذاری ROI از ۱ تا ۶ قابل تنظیم است.

 

قابلیتROI در دوربین مداربسته

تکنولوژی  ROI از فناوری Triple Stream پشتیبانی می کند تا کاربران بتوانند به صورت همزمان به ۴ جریان ویدئویی از نقاط مختلف مکان مورد نظر دسترسی داشته باشند. مکانیزم ROI در دوربین مداربسته یک مکانیزم نرم افزاری در دوربین های تحت شبکه محسوب می شود. قابلیت ROI باعث می شود تا کیفیت مناطق خاصی از تصاویر حفظ شود.

 

قابلیتROI در دوربین مداربسته

 

شرکت Hikvision و فناوری ROI

در حال حاضر شرکت Hikvision تکنولوژی های تجزیه و تحلیل هوشمند یعنی VCA را با تشخیص چهره و کد گذاری ROI ادغام نموده است تا بتواند محصولات ویدئویی باکیفیت بالا را عرضه نماید. این کمپانی یکی از اولین تولیدکنندگان دوربین مداربسته محسوب می شود. این شرکت از استاندارد فشرده سازی   AVC/ H. 264استفاده می کند . همچنین این کمپانی موفق شده تا بهترین عملکرد کدگذاری ROI را در مقایسه با همان محصولات از سایر برندهای تولید کننده ارائه دهد.

 

کاربرد ROI در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته طی فشرده سازی و برای کاهش bitrate بخشی از اطلاعات تصویر را از دست می دهد. به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که بخش های مختلفی از تصویر بر اثر فشرده سازی جزئیات از بین برود. در مجموع ROI دوربین مداربسته به کاربر این امکان را می دهد که منطقه ای که از اهمیت بیشتری برخوردار است را انتخاب کند.

به کمک این فناوری تصاویر منطقه مورد نظر کمتر فشرده می شود و کیفیت تصویر در این بخش ها حفظ می شود. البته از طریق این مکانیزم کاربر می تواند بدون نیاز به افزایش بیش از حد رزولوشن، تصویر مناسبی از مناطق حساس در دسترس داشته باشد. برای پی بردن به قابلیت ROI پیشنهاد می کنیم دو تصویر را که یکی با قابلیت ROI ثبت شده و یکی دیگر بدون این قابلیت ثبت شده با هم مشاهده کنید.

متوجه خواهید شد که کیفیت مناطق انتخاب شده به طور قابل توجهی بالاتر است. استفاده از این فناوری باعث می شود سرعت انتقال اطلاعات به میزان قابل توجهی کاهش باید و کیفیت پخش نیز بهبود پیدا کند. به عبارت دیگر،  ROIیک اولویت است و کیفیت آن از سایر قسمت های تصویر بالاتر است.

 

کاربرد ROI در دوربین مداربسته

 

جمع بندی

در حال حاضر دوربین های مداربسته با قابلیت های پیشرفته ای تولید شده اند تا بتوانند به نیاز کاربران به خوبی پاسخ دهند. در این مقاله به بررسی قابلیتROI پرداختیم. قابلیت ROI تنها به دوربین های تحت شبکه یا IP اختصاص دارد و برای بالا بردن کیفیت تصاویر و کاهش کیفیت نقاط تکراری و غیر ضروری در تصاویر به وجود آمده است.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب