امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای خرید سیستم اعلام حریق

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
راهنمای خرید سیستم اعلام حریق
چکیده این مقاله: راهنمایی خرید سیستم اعلام حریق
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 39 بازدید

یکی از خطرناک ترین اتفاقات ممکن آتش‌ سوزی است. در صورت کنترل نشدن خسارت جانی و مالی در پی خواهد داشت و می تواند بدترین دشمن برای انسان باشد. البته اگر خود آتش خسارت به دنبال نیاورد، دود ناشی از آن خطر آفرین است و فضای سمی را به وجود می ‌آورد. تشخیص خطر آتش سوزی هر ساله چند هزار نفر را از مرگ و خسارات خانمان ‌سوز نجات می ‌دهد. امروزه با اختراع سیستم اعلام حریق، از آتش سوزی جلوگیری خواهد شد، از آن باخبر می شوید و می توانید از واقعه جلوگیری کنید.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق شامل تجهیزاتی از جمله دتکتور دود-حرارت، گاز و شعله است که جهت تشخیص اعلام آتش سوزی و هشدار دادن برای جلوگیری از آن عمل می ‌کند. اجزای اصولی و مناسب این سیستم می‌ تواند از بسیاری از خسارت و زیان های جانی و مالی جلوگیری کند. امروز از این سیستم در اکثر خانه ها و ساختمان های مسکونی بزرگ استفاده می شود تا خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل برساند. همچنین ساکنین ساختمان از وقوع حادثه با خبر شوند و جهت رفع مشکل وارده عمل کنند.

این سیستم هشداری است که سیگنال هایی از آلارم و سنسورهای مختلف دریافت می ‌کند. پس از ارزیابی آنها دست به اقدام مناسب می ‌زند. از فناوری های گسترده جهت تشخیص آتش سوزی در این محصول استفاده شده است که متداول ترین آنها دتکتورهای دود و دما است. از دلایل استفاده از این دستگاه تشخیص اولیه آتش‌ سوزی بدون حضور انسان است، تا بتوانند در سریعترین زمان عملکرد مناسب را انجام دهد. این دستگاه پس از تشخیص حریق هشدار هایی صوتی یا بصری مانند چراغ چشمک زن را فعال می کند. بسته به سیستم به کار برده شده در اعلام حریق می تواند هشدار دهد و یا به صورت اتوماتیک سیستم خاموش کننده را فعال کند.

انواع سیستم اعلام حریق

  • سیستم های اعلام حریق خودکار با قابلیت آدرس دهی ( آنالوگ پیشرفته)
  • سیستم موضعی
  • سیستم خودکار متعارف

سیستم اعلام حریق معمولی

این مدل سیستم ها در حالت روشن و خاموش قرار داشته و فقط توانایی شناسایی آتش دارند. به صورتی که دود، گرد و غبار و بخار را نمی توانند تشخیص دهند. این مدل می ‌تواند فقط منطقه یا مداری که دچار حریق شده است را شناسایی کند. بلکه محل دقیق وارد واقعه را نمی تواند به درستی تشخیص دهد.

سیستم اعلام حریق موضعی( خانگی)

این مدل سیستم ها در حالت کلی به دود حساس اند. یک آژیر کوچک در قسمت داخلی آن استفاده شده است که از باتری یا برق شهری استفاده می‌ کند. این پنل قابلیت نصب در ساختمان های نه چندان بلند و یک طبقه را دارد. فقط باید در نظر داشته باشید که پایه آن را به درستی نصب کنید تا بتواند عملکرد مناسب داشته باشد.
حتما دقت کنید که این مدل سیستم را نباید در ساختمان های بیشتر از یک طبقه مانند دو طبقه و دوبلکس به کار بگیرید. تمام ساختمان‌ های ۵ طبقه نیازمند به کار بردن سیستم اعلان حریق خانگی هستند، تا در صورت نیاز بتواند به درستی عمل کند. توجه داشته باشید که نباید خودتان این سیستم را نصب کنید. حتما باید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. باید سیستم استفاده شده، قبل و بعد از نصب مورد تایید سازمان آتش نشانی باشد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

این سیستم از مجموعه ای از تشخیص دهنده های حریق و دستگاه هایی ساخته شده است که در کل به یک صفحه کنترل مرکزی متصل می ‌شوند. هر دستگاه در این سیستم یک آدرس منحصر به فرد و جدا  دارد که کنترل پنل به صورت جداگانه وجود آتش را می تواند تشخیص دهد. این خصوصیت این امکان را فراهم می ‌سازد تا مکان دقیق آتش سوزی مشخص و به سرعت جهت رفع آن اقدام حاصل شود.

سیستم اعلام حریق بی سیم

این پنل نیز فاقد هرگونه سیم کشی با دیگر دستگاهاست. بیشتر سیستم‌ هایی که امروز مورد استفاده قرار می گیرد از این نوع هستند. در این سیستم از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده شده است، می ‌تواند با یک منزل کاملاً هوشمند ادغام شود و به درستی عمل کند. سیستم های بی سیم سیگنال از ردیاب ها به صفحه کنترل با فرکانس رادیو منتقل خواهد شد. از این مدل بیشتر در مکانهایی که امکان سیم کشی یا تغییر دسترسی به تمام نقاط وجود ندارد استفاده می شود.

انتخاب سیستم اعلام حریق مناسب

در صورت استفاده از آن در ساختمان ابتدا طراح باید سیستم متناسب با اهداف مالک را انتخاب کند. در این باره طراح باید اطلاعاتی را در مورد کاربرد و نحوه عملکرد آن دهد. بعضی اوقات هدف مالک از نصب این سیستم اعلام حریق رعایت قوانین ساختمان سازی است. در این مورد مالک باید درباره دلیل استفاده از پنل به طور کامل آگاه شود. از جمله اهداف استفاده از سیستم اعلام حریق شامل:

  • حفظ اموال
  • حفاظت از آثار و اموال تاریخی
  • حفظ امنیت جانی ساکنان ساختمان
  • حفاظت از محیط زیست
  • حفاظت از کسب و کار

در حالت کلی سیستم ها باید طوری نصب شوند که بیشترین کارایی و بهترین عملکرد را داشته باشند. بهترین نوع سیستم های جلوگیری از آتش سوزی در دنیا با هدف طول عمر بالا و دقت زیاد و غیرقابل تغییر در طول زمان شناخته شده اند.

بهترین نوع سیستم های اعلام حریق برای ساختمان های مسکونی

با توجه به قوانین وضع شده برای ساختمان سازی باید از سیستم‌ های با کیفیت و با عملکرد مطلوب استفاده کرد. ساختمان های بیش از ۸ طبقه ملزم به استفاده از سیستم های اعلام حریق اتوماتیک هستند. در این سیستم تشخیص آتش ‌سوزی توسط دتکتورها به صورت اتوماتیک انجام می گیرد. همچنین در این نوع، استفاده از سیستم‌ های دستی نیز در بعضی نقاط ضروری است. بهترین نوع سیستم اعلام حریق برای ساختمان حداکثر ۱۰ طبقه نیز سیستم های متعارف است.

سیستم اعلان حریق مناسب برای سوله ها و انبار

سیستم اعلام حریق لیزری و استفاده از بیم دتکتور از جمله سیستم های مناسب برای سوله ها و انبارهاست. از این دتکتورهای موجود، بیم دتکتور فایر فایر بیم و فایر گارد انگلستان بهترین عملکرد و بیم دتکتور پلون آلفا از مناسب ترین قیمت برخوردار است.

سوالات متداول

تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف با آدرس پذیر در چیست؟
مهمترین تفاوت این دو سیستم نحوه سیم کشی و میزان دقت تشخیص محل وقوع آتش‌ سوزی است. سیم کشی اعلام حریق متعارف به دو سیم و آدرس پذیر توسط یک سیم انجام می گیرد.
محل نصب سیستم اعلام حریق باید چگونه باشد؟
محل نصب این سیستم باید کاملاًروشن باشد. بنابراین مکانی که در آن تابلو کنترل مرکزی نصب شده است باید مجهز به سیستم روشنایی اضطراری باشد.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب