امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

زوم دیجیتال دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
زوم دیجیتال دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟
چکیده این مقاله: زوم دیجیتال دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 109 بازدید

بیشتر اوقات برای نمایش دادن جزئیات و دیده شدن بهتر تصاویر، لازم است که بر روی تصویر زوم کنیم. به همین منظور است که این دستگاه از قابلیت بزرگنمایی یا همان زوم بهره می گیرد. در کل این ویژگی به صورت دو زوم دیجیتال digital zoom و زوم اپتیکال optical zoom در دوربین مداربسته وجود دارد. در کارکرد هر دو نوع این فناوری ها، تصویر را بزرگ می کنند، اما کیفیتی که از تصویر بزرگ نمایی شده ارائه می دهند متفاوت است. هدف بحث اصلی ما در این مقاله، زوم دیجیتال دوربین مداربسته و کاربرد آن می باشد. پس با ما همراه باشید تا در کنار همدیگر به این مبحث بپردازیم.

 

نحوه کار کردن زوم دیجیتال دوربین مداربسته

در دوربین مداربسته بزرگ نمایی زوم دیجیتال دستگاه، به وسیله برنامه نویسی و نرم افزار انجام می شود. در این مدل از زوم، اندازه تصویر بزرگ شده با کاهش کیفیت همراه می باشد. چرا که زوم دیجیتال دوربین مداربسته، پیکسل ها را بزرگ تر می کند و باعث تار شدن تصویر می گردد. در واقع زوم دیجیتال در فاصله کانونی هیچ گونه تغییری به وجود نمی آورد و تصویر را به صورت واقعی جلو نمی آورد.

 

نحوه کار کردن زوم دیجیتال دوربین مداربسته

 

زوم دیجیتال چه مزیت هایی دارد؟

هر چند که زوم دیجیتال کیفیت تصاویر را پایین می آورد، اما این مدل برای خود مزایایی را نیز به همراه دارد. در اصل زوم دیجیتال قادر است تا تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته را بدون هیچ محدودیتی بزرگ نمایی کند. این زوم قدرتمند می تواند از ۲x تا ۳۲x باشد. استفاده کردن از چنین قابلیتی به هیچ ابزار فیزیکی نیاز ندارد.

 

زوم دیجیتال چه معایبی دارد؟

کاهش کیفیت تصویر ثبت شده، از مهم ترین ایراد زوم دیجیتال می باشد. بزرگ نمایی تصاویر از طریق زوم دیجیتال باعث از بین رفتن کیفیت اصلی و واقعی تصاویر می شود. در این روش هر چه بیشتر بر روی تصویر زوم کنید، تصویر پیکسلی تر به نظر خواهد رسید.

 

زوم دیجیتال چه معایبی دارد؟

 

کیفیت زوم دیجیتال به چه صورتی است؟

در زوم دیجیتال بزرگنمایی به صورت نرم افزاری انجام می شود و کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند. این اتفاق به این دلیل است که بزرگ نمایی با ایجاد تغییر در فاصله کانونی انجام نمی شود و تصویر به صورت واقعی جلو نمی آید. زوم دیجیتال دوربین مداربسته، بدون استفاده از اپتیک لنز عملیات بزرگنمایی را انجام می دهد. این فرآیند داخل دوربین مدار بسته صورت می گیرد.

 

کیفیت زوم دیجیتال به چه صورتی است؟

 

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چه تفاوتی با هم دارند؟

اصلی ترین تفاوت میان این دو در کیفیت تصویر می باشد. در زوم دیجیتال، بزرگ نمایی به معنای واقعی کلمه اتفاق نمی افتد و فقط تصویر بزرگ می شود؛ اما در زوم اپتیکال با تغییر در فاصله کانونی و کم و زیاد کردن آن، تصویر را بزرگ می کند و به عقب و جلو می برد. به علاوه در زوم دیجیتال، پیکسل های جدید از روی پیکسل های قبلی به وجود می آیند؛ اما زوم اپتیکال، مانند این است که شما یک تصویر را با دست جلوی چشمان خود بیاورید.

 

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چه تفاوتی با هم دارند

 

حرف آخر مقاله

تعریف زوم دیجیتال و نحوه کارکرد آن در مطالب فوق به صورتی کوتاه و مفید بیان گردید و مزایا و معایب این نوع زوم نیز بررسی شد. به طور خلاصه اگر بخواهیم تعریف زوم را بیان کنیم، باید گفت که اصطلاح زوم زمانی به کار می رود که نشان دهد یک لنز دوربین تا چه میزان می تواند یک شی در مسیر دور دست را بزرگ نشان دهد.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب