امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟
چکیده این مقاله: دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 39 بازدید

امروزه دوربین های مداربسته تحت شبکه در برندهای مختلف و با امکانات متنوع عرضه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع دوربین ها و نحوه عملکرد آنها، پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

دوربین مداربسته تحت شبکه با عنوان دوربین های ip شناخته شده اند این نوع دوربین علاوه بر فیلمبرداری اقدام به پخش تصاویر در پروتکل اینترنت می کنند. وظیفه این دوربین ها نظارت است و بر همین اساس به آن ها سیستم نظارت تصویری گفته می شود و در این دوربین ها انتقال اطلاعات از طریق پروتکل شبکه انجام می گیرد.

به عبارت دیگر، دوربین مداربسته تحت شبکه شبیه یک کامپیوتر کوچک عمل می کند و پردازش تصاویر در دوربین انجام می گیرد. دوربین های مداربسته تحت شبکه توانسته اند جایگزین مناسبی برای دوربین های مداربسته آنالوگ باشند. این نوع دوربین تنوع زیادی در کیفیت تصویر و رمز گذاری ها ارائه می دهند و همین ویژگی ها باعث شده در بازار تجهیزات حفاظتی محبوب و پرطرفدار باشند.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

 

ورود دوربین مداربسته تحت شبکه به بازار

دوربین های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ و توسط کمپانی axis به بازار تجهیزات عرضه شدند. کمپانی هایی که اقدام به تولید دوربین های تحت شبکه می نمایند دارای پروتکل های مختص به خود هستند به این صورت که برای استفاده از این دوربین ها باید تکنولوژی Onvif فراهم باشد.

 

دسته بندی دوربین های تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه از نظر ثبت و ذخیره سازی تصاویر به دو دسته تقسیم می شوند. در دسته اول دوربین هایی قرار دارند که برای ذخیره تصاویر به یک سیستم مرکزی نیاز دارند. در دسته دوم دوربین هایی قرار دارند که دارای رم هستند و می توانند تصاویر را در رم ذخیره نمایند و نیازی به سیستم مرکزی ندارند.

 

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه

یکی از مزایای این نوع دوربین ها این است که برای انتقال تصاویر نیازی به کابل ندارند بلکه اطلاعات را از طریق شبکه اینترنت جابجا می کنند. همچنین این دوربین ها از قابلیت جابجایی صدای دو طرفه برخوردارهستند بنابراین می توانیم این نوع دوربین را همچون یک گوشی همراه در نظر بگیریم. دوربین مداربسته تحت شبکه می تواند از شبکه های اینترنتی از قبیل وایفای و شبکه های موبایلی استفاده کند و این یکی از ویژگی های ممتاز این نوع دوربین محسوب می شود. همچنین این نوع دوربین از هوش مصنوعی برخوردار است به این صورت که کاربر می تواند برخی از فرآیندهای شناسایی را به کمک سیستم های هوشمند این دوربین انجام دهد. این نوع دوربین ها از نظر امنیت در جایگاه خوبی قرار دارند چون انتقال داده ها در آنها از طریق پروتکل هایی خاص و ویژه انجام می گیرد.

 

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه

 

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین آنالوگ چیست؟

  1. تفاوت در قیمت
  2. کیفیت تصاویر ضبط شده
  3. تفاوت در انتقال تصاویر
  4. امنیت پایین دوربین های آنالوگ

 

تفاوت در قیمت

دوربین های آنالوگ از نظر قیمت نسبت به دوربین های تحت شبکه، ارزان تر هستند و کیفیت تصاویر آنها نیز از دوربین های مداربسته تحت شبکه پایین تر می باشد.

 

کیفیت تصاویر ضبط شده

در حالی که تصاویر دوربین های تحت شبکه بسیار باکیفیت است و امکان دسترسی به ویدئوهای این نوع دوربین ها از هر نقطه ای امکان پذیر است؛ به عبارت دیگر، در صورت داشتن چنین دوربین هایی در هر نقطه از جهان که باشید و به هر کجای دنیا بروید می توانید به تصاویر دوربین های تحت شبکه دسترسی داشته باشید.

 

تفاوت در انتقال تصاویر

برای کار با دوربین مداربسته آنالوگ نیاز به یک دستگاه ضبط محلی داریم در حالی که دوربین تحت شبکه مانند اتصال گوشی های همراه به وای فای عمل می کند به این صورت که با اتصال به یک شبکه محلی می توان با دوربین کار کرد.

 

تفاوت در انتقال تصاویر

 

امنیت پایین دوربین های آنالوگ

دوربین های مداربسته تحت شبکه از امنیت بالاتری برخوردار هستند چون انتقال تصاویر آنها به صورت رمزگذاری شده می باشد در حالی که در دوربین ها آنالوگ امکان سرقت حافظه دوربین به راحتی انجام می گیرد.

 

روش های ضبط تصاویر در دوربین مداربسته تحت شبکه

ضبط تصاویر در این نوع دوربین ها به دو روش امکان پذیر است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

VMS

با استفاده از این نرم افزار می توان تصاویر دوربین را به کاربران نشان داد، البتهدر این زمینه می توان از نرم افزارهای مختلفی استفاده نمود.

 

دستگاه ضبط کننده شبکه

از این دستگاه برای ضبط فیلم دوربین های تحت شبکه استفاده می شود. جالب اینجاست که برخی از برندها اقدام به تولید دستگاه ضبط کننده برای دوربین های تحت شبکه خود نموده اند.

 

دستگاه ضبط کننده شبکه

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

  1. دوربین دام
  2. دوربین باکس
  3. دوربین بولت
  4. دوربین Speed Dome

 

از دوربین تحت شبکه در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از این نوع دوربین در بانک ها، تشکلات نظامی، ادارات، ساختمان های دولتی، سایت های بزرگ صنعتی، فروشگاه های خرده فروشی و کنترل ترافیک و عبور و مرور در خیابان ها استفاده می شود.

 

معرفی اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه

اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه شامل دستگاه ضبط تصویر، هارد دیسک، منبع تغذیه، سوییچ شبکه، کابل برق، کابل شبکه و دوربین ثبت تصاویر می باشد.

 

معرفی اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه

 

مزیت های دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته تحت شبکه امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهند و از جمله مزایای استفاده از این نوع دوربین می توان به موارد مختلفی همچون نیاز دوربین مداربسته تحت شبکه به کابل کمتر در مقایسه با دوربین آنالوگ، قابلیت ارسال همزمان جریان برق و داده، ایجاد امنیت بیشتر از طریق پروتکل های مختلف و امکان استفاده از شبکه موبایل و شبکه وایفای در این نوع دوربین اشاره کنیم.

 

جمع بندی

ورود دوربین های مداربسته تحت شبکه یک تحول بزرگ در دنیای ضبط فیلم و تصاویر ایجاد نموده است. در هنگام خرید این دوربین ها علاوه بر قیمت باید به کیفیت دوربین، داشتن حافظه ابری و داخلی در دوربین، کیفیت ویدئو، قابلیت ارسال فوری ویدئو و امنیت و میزان پهنای باندی که این دوربین برای فعالیت به آن نیاز دارد، توجه کنید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب