امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

تفاوت دوربین های مدار بسته دام و بولت

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
تفاوت دوربین های مدار بسته دام و بولت
چکیده این مقاله: تفاوت دوربین های مدار بسته دام و بولت
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 38 بازدید

در واقع یک سیستم امنیتی مناسب و کارآمد، می تواند یکی از مهم ترین عوامل برای جلوگیری از وقوع جرم و حادثه باشد. به همین دلیل اکثر افراد نصب کردن دوربین های مداربسته را برای محیط های مورد نظر به کار می گیرند. بارها و بارها در انواع مقالات مربوط به دوربین مداربسته، به این موضوع اشاره شده است که دوربین ها چه نقشی را ایفا می کنند و از ارزش و اعتبار خاصی بهره مند هستند. در ادامه مقاله می خواهیم، تفاوت دوربین های مداربسته دام و بولت را مورد بررسی قرار بدهیم و به کلیات و جزئیات مربوطه بپردازیم. پس با ما باشید.

 

بررسی کردن دوربین مداربسته بولت و دام

  1. دوربین مداربسته بولت (Bullet)
  2. دوربین مداربسته دام (Dome)

 

بررسی کردن دوربین مداربسته بولت و دام

 

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

این نوع از دوربین ها همان گونه که از نامشان پیداست، شبیه یک گلوله یا لوله هستند که شکل استوانه ای دارند و جنسشان می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. دوربین ‌های بولت برد وسیع تر و طولانی‌ تری را دارا هستند و به همین دلیل، برای محیط ‌های بسته مناسب‌ تر می باشند. اکثر این محصولات دارای گواهی IP66 هستند که آن ها را ضد آب، گرد و غبار می ‌کند. البته ناگفته نماند که دوربین مداربسته بولت، جدا از این ویژگی ها می تواند برای محیط‌ های داخلی و باز نیز کاربرد داشته باشد.

 

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین مداربسته دام ظاهری شبیه به شکل گنبد دارد و به همین دلیل است که اکثر افراد دوربین‌ های دام را تحت عنوان دوربین ‌های گنبدی می‌ شناسند. معمولاً این دوربین ها را برای محیط‌ های بزرگی مثل فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای، هتل‌ ها، رستوران‌ ها و … مورد استفاده قرار می دهند. به علاوه به دلیل داشتن دید وسیع و کلی این دوربین ها، از آن ها برای ایجاد امنیت محیط های داخلی و خارجی استفاده می کنند.

 

دوربین های مداربسته بولت و دام چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

  1. تفاوت از نظر ظاهر دوربین بولت و دام
  2. تفاوت در راه اندازی و نصب کردن دوربین ها
  3. دید در شب دوربین بولت و دام
  4. قدرت لنز، زاویه دید و تفاوت برد در دوربین دام و بولت
  5. تفاوت دوربین های مداربسته دام و بولت از نظر کاربرد

 

دوربین های مداربسته بولت و دام چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند

 

تفاوت از نظر ظاهر دوربین بولت و دام

دوربین بولت

از نظر شکل ظاهری دوربین های بولت ظاهری زیبا ندارند و دارای پوشش دهی ضعیفی هستند. به طوری که نمی توان آنها را با اجزای محیط پوشاند، از این رو به طور کامل در معرض دید قرار می گیرند. اینکه دوربین مداربسته در معرض دید قرار داشته باشد، بنا به دلایلی هم می تواند خوب باشد و هم بد. در کل این ویژگی زمانی خوب تلقی می ‌شود که افراد با دیدن آن از انجام هرگونه کار بدی خودداری می کنند. همچنین این ویژگی زمانی می تواند بد محسوب شود که افراد خرابکار به راحتی می‌ توانند آن را تخریب کنند و خسارت جدی به بار بیاورند.

 

دوربین دام

این نوع دوربین ها از ظاهری بهتر برخوردارند و به راحتی با دکوراسیون محل مورد نظر می توانند، سازگار باشند. قدرت پوشش دهی دوربین مداربسته دام، بسیار بهتر از نوع بولت است و به راحتی قابلیت تشخیص دادن را ندارد. علاوه بر این موارد طراحی این نوع دوربین، به گونه ای است که در برابر ضربه و اشیایی که به سمت آن پرت می شوند، مقاومت خوبی از خود نشان می ‌دهد.

 

تفاوت در راه اندازی و نصب کردن دوربین ها

تفاوت دیگری که در میان دام و بولت وجود دارد، نحوه نصب و راه اندازی کردن آن ها می باشد. در واقع هر دو دوربین مداربسته بولت و دام، قابلیت نصب کردن در هر مکانی را دارند؛ اما بهتر است تا دوربین ‌های بولت، به دلیل پایه ‌ای که دارند در گوشه دیوار نصب شوند. بدین ترتیب، شما می توانید به راحتی پس از نصب زاویه دید دوربین را با تغییر جهت آن تغییر دهید. در مقابل، نوع دوربین دام را باید از سقف آویزان و یا بر روی دیوار نصب کرد، بعد یافتن محل مناسب تغییر دادن زاویه دید فقط با تغییر محل نصب امکان پذیر است.

 

تفاوت در راه اندازی و نصب کردن دوربین ها

 

دید در شب دوربین بولت و دام

از جمله عواملی که بر روی دید دوربین تأثیر می ‌گذارد، نور می باشد. البته ناگفته نماند که علاوه بر دوربین ‌های مداربسته دام، دوربین‌ های بولت نیز دارای LED مادون قرمز هستند. تحت چنین شرایطی است که می توان در شب، دید خوبی نسبت به محیط یافت. اگر دید در شب برای شما بسیار مهم است، فراموش نکنید که باید هنگام خرید، لنز و قدرت دوربین را مورد بررسی قرار بدهید. در واقع از نظر دید شب تفاوت زیادی میان این دوربین ها وجود ندارد. البته ممکن است که دوربین بولت برای برد بیشتر در شب، دارای یک LED مخصوص باشد.

 

قدرت لنز، زاویه دید و تفاوت برد در دوربین دام و بولت

قدرت لنز: دوربین‌ های هم ‌رده قدرت تفکیک و لنز یکسانی دارند، پس همواره قدرت ثبت تصویر آنها تقریباً مشابه یکدیگر هستند.

تفاوت برد: تفاوت دوربین های بولت و دام در اندازه بردشان نیز می باشد. به طوری که دوربین نوع بولت به‌ طور اختصاصی فاصله ‌های دورتری را ضبط می‌ کند که به برد زیادی که دارند معروف هستند. از جمله دلایلی که این دوربین ‌ها در محیط ‌های باز مثل حیاط استفاده بیشتری دارند، نیز همین موضوع می‌ باشد.

زاویه دید: دوربین های دام دارای زاویه دید بیشتری نسبت به بولت می باشند و لنز آن می تواند داخل حباب شیشه ای بچرخد. با این حرکت لنز، دوربین قادر است تا تمامی زوایای ممکن را تحت پوشش و نظارت خود قرار دهد؛ اما در عوض دوربین مداربسته بولت، این خاصیت را ندارد و فقط توانایی ثبت یک زاویه و یک نقطه را دارا می باشد.

 

قدرت لنز، زاویه دید و تفاوت برد در دوربین دام و بولت

 

تفاوت دوربین های مداربسته دام و بولت از نظر کاربرد

حالا نوبت آن فرا رسیده است که این نوع دوربین ها را از نظر کاربرد و عملکرد با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

دوربین مداربسته بولت

  • با محیط‌ های باز و شرایط آب و هوایی سخت و دشوار سازگار است.
  • دوربین های مداربسته بولت به دلیل خاصیت ضد آب بودن بدنه (IP66)، بیشتر در محیط های بیرونی نصب می گردند.
  • نصب این دوربین ها برای محیط های داخلی همچون فروشگاه ها مناسب نیست، چرا که زاویه دید دوربین ‌های بولت توسط افراد عادی، به راحتی قابل تشخیص دادن می ‌باشد.
  • قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند و اغلب در اماکن صنعتی، پارکینگ ‌ها، مجتمع‌ های مسکونی و … نصب می‌ شوند.
  • دوربین ‌های بولت، برد بیشتری دارند، پس برای دیدن مناطق وسیع و بزرگی همچون حیاط و پارکینگ ‌ها مناسب می ‌باشند.
  • در فضاهای باز، نصب این دوربین ها ایده آل و مناسب می باشد؛ زیرا می توان با توجه به شکل دوربین بولت، لنزهای بزرگتری را در بدنه آن جای‌ گذاری کرد. یک لبه کوچک در سر این محصول تعبیه شده است که می تواند از دستگاه موجود در برابر باران، نور و … محافظت کند.

 

دوربین مداربسته دام

  • با توجه به کیفیت و مقاومت این دوربین، باید گفت که بدنه این محصول مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی ندارد.
  • این دوربین ها برای نصب کردن در فضای بیرون مناسب نیستند و از این رو اغلب در محیط های داخلی نصب می شوند.
  • نصب کردن دوربین دام بر روی سقف امکان پذیر است و این دوربین ها اغلب در فضاهای مسقف به منظور کنترل کردن فضای عبور و مرور، کارمند‌های اداره، فروشگاه‌ ها و … نصب می‌ شوند.
  • دوربین های دام به خاطر لایه محافظ لنز، مقاومت و دوام بالایی در برابر خراب کاری دارند و ضد ضربه هستند.
  • لنز دوربین ‌های دام داخل یک محفظه شیشه ‌ای گنبدی شکل قرار دارند. بدین ترتیب قابلیت تشخیص دید دوربین، توسط افراد عادی امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به این ویژگی، نصب کردن دوربین مداربسته دام برای محیط‌ های داخلی توصیه می شود.
  • طراحی و شکل خاص دوربین دام به دلیل لنز متحرکی که دارد، سبب شده تا عملکردی چشمگیر برای کنترل کردن محیط داشته باشد.

 

دوربین مداربسته دام

 

آخرین کلام از مقاله تفاوت دوربین مداربسته بولت و دام

با توجه به موضوعاتی که در متن بالا ذکر شد، شما می توانید علاوه بر دانستن تفاوت های دوربین مداربسته دام و بولت، انتخاب موفق تری در انتخاب و خرید هر یک از آن ها داشته باشید. چرا که این تفاوت ها تا حد زیادی می تواند، معرف بهترین دوربین از میان این دو مدل باشد. پس سعی کنید، به خوبی تفاوت دوربین مداربسته بولت و دام را مطالعه کنید و آگاهی های خود را در این خصوص افزایش دهید. در آخر مقاله لازم به ذکر دیدیم که بهترین سیستم امنیتی، باید شامل ترکیبی از دوربین ‌های دام و بولت باشد. امید است که مطالب این مقاله، کمک شایانی در انتخاب و خرید دوربین مداربسته درست برای شما داشته باشد. از اینکه تا آخر مقاله همراه ما بودید، بی نهایت مچکریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب