امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 31 بازدید

در واقع سیستم یک دوربین مداربسته از تجهیزاتی تشکیل شده است تا بتواند فرایند تولید تصاویر، انتقال، ضبط، ارائه تصاویر و … را امکان پذیر کند. لازم به ذکر است بدانید که استفاده کردن از تجهیزات مناسب و استاندارد در دریافت تصاویر با کیفیت و عملکرد مناسب سیستم، نقش مهمی را ایفا می کنند. لذا تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با تجهیزات دوربین مداربسته آشنا کنیم. تا علاوه بر بهره بردن از امکانات این دستگاه کارایی، تجهیزات کامل آن را بشناسید و بتوانید با هر کدام ارتباط برقرار کنید.

 

تجهیزات دوربین مداربسته و آشنایی با آن ها

  1. دوربین مداربسته
  2. دستگاه ذخیره ساز
  3. هارد
  4. کابل
  5. سوئیچ
  6. میکروفن
  7. مانیتور
  8. پروژکتور

 

تجهیزات دوربین مداربسته و آشنایی با آن ها

 

دوربین مداربسته

حلقه اصلی سیستم نظارت تصویری دوربین مدار بسته می باشد که نقش اصلی در ارائه تصاویر را ایفا می کند. دوربین های مداربسته در مدل ها و کاربردهای متنوعی در بازار موجود هستند و هر یک از آن ها، سیگنال های دریافتی لنز خود را از طریق کابل به دستگاه ذخیره ساز انتقال می دهند.

 

دستگاه ذخیره ساز

دستگاه های ذخیره ساز که جزء یکی از تجهیزات اصلی دوربین مداربسته، به شمار می روند، فرآیند ذخیره سازی تصاویر را انجام می دهند و ویدیوها را داخل هارد دیسک ذخیره می کنند. به طور کلی این دستگاه ها به دو دسته DVR و NVR تقسیم می شوند. دستگاه های DVR که سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند و دستگاه NVR برای دوربین های تحت شبکه یا IP استفاده می شود.

 

دستگاه ذخیره ساز دوربین مداربسته

 

هارد دوربین مداربسته

از جمله تجهیزات ضروری دیگر در دوربین مداربسته، هارد دیسک دستگاه می باشد. به عنوان یک نکته مهم باید بدانید که از هارد معمولی برای دوربین مداربسته نباید استفاده شود. شما باید حتماً هارد دیسک های مناسب مانند (Seagate یا WD Western Digital بنفش) را برای دستگاه خود تهیه و خریداری نمایید. به علاوه ظرفیت هارد دیسک نیز باید، متناسب با نیاز و همچنین ظرفیتی که دستگاه ذخیره ساز پشتیبانی می کند، تهیه شود.

 

کابل برای برق و دیتا

به طور معمول دوربین های مداربسته دو نوع کابل دارند که یکی از آن ها برای تأمین تغذیه دوربین و دیگری برای انتقال سیگنال دوربین مورد استفاده قرار می گیرد. آداپتور برق به عنوان تجهیزات دوربین، وظیفه دارد تا تغذیه دوربین یا دستگاه های ذخیره ساز را تأمین کند. علاوه بر این ها دوربین مداربسته به کابل دیتایی نیاز دارد که کیفیت سیگنال های ویدیویی را افزایش دهد. برای ارائه کیفیت انتقال تصاویر دوربین مداربسته، انواعی از کابل های مختلف وجود دارد. در صورتی که دوربین IP مورد نظر از قابلیت POE پشتیبانی کند، دیگر نیازی به کابل کشی های آداپتور در پروژه نیست و می توان از سوئیچ با قابلیت POE، تغذیه دوربین را تأمین کرد. توصیه می شود تا در هنگام نصب دوربین مداربسته، از عدم وجود امواج الکترومغناطیسی در اطراف کابل ها مطمئن شوید. چرا که وجود آن ها، باعث اختلال در ارائه تصاویر واضح و بدون نویز خواهد شد.

 

کابل برای برق و دیتا

 

سوئیچ دوربین مداربسته

سوئیچ، از دیگر تجهیزات دوربین مداربسته است که شما باید با آن آشنا شوید. در اصل دوربین مداربسته از طریق یک سوئیچ شبکه یا روتر و در برخی موارد به طور مستقیم به یک سیستم NVR متصل می شود. همچنین برای اتصال دوربین وایرلس یا اتصال دستگاه ذخیره ساز به اینترنتی، از مودم استفاده می شود. دلیل استفاده کردن از سوئیچ این است که فقط یک سیگنال ویدیویی را می توان از هر مانیتور و در هر زمانی انتقال داد. با استفاده از سوئیچ دوربین مداربسته، شما می توانید همه تصاویر را به صورت همزمان روی صفحه نمایش مشاهده کنید و هم اینکه انتخاب دوربین مورد نظر را به صورت دستی انجام دهید. سیستم هایی که دوربین های مداربسته زیادی دارند، باید دوربین ها را به گروه های مختلفی تقسیم کنند و از یک سوئیچ دیگر و یک مانیتور دوم برای مشاهده دقیق تر تصاویر استفاده کنند.

 

میکروفن دوربین مداربسته

از جمله قابلیت های مهمی که امروزه برای دوربین های مداربسته تعبیه شده است، به کار بردن میکروفن داخلی و قابلیت ضبط صدا بر روی بسیاری از دوربین ها می باشد؛ اما در خصوص دوربین هایی که به این قابلیت مجهز نشده اند، باید گفت که در آن ها از میکروفن های خارجی استفاده می شود. دستگاه میکروفن از نظر شکل ظاهری و نحوه ضبط صدا، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. میکروفن جعبه ای، گلفی و سوزنی انواع میکروفن از نظر شکل ظاهری هستند و از این نظر که در چه جهت هایی باید قابلیت ضبط صدا داشته باشند، به دو مدل میکروفن های یک سویه (Uni-directional) و میکروفن های چند سویه (Omni-directional) تقسیم بندی می شوند.

 

میکروفن دوربین مداربسته

 

مانیتور دوربین مداربسته

مانیتور، سیگنال ارسال شده توسط دوربین را دریافت می کند و سیگنال را به تصویری در صفحه تلویزیون تبدیل می کند. شما برای مشاهده تصویر ارائه شده توسط دوربین، باید حداقل در هر ایستگاه نظارت سیستم دوربین مداربسته یک مانیتور داشته باشید. انتخاب اندازه مانیتور، به عواملی مانند تعداد دوربین های مداربسته قابل نمایش، فاصله مانیتور از بیننده، رزلوشن تصویر و … بستگی دارد.

 

لنز دوربین های مداربسته

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته، این است که همه لنزها در دوربین مداربسته یکسان نیستند. به همین علت است که انتخاب لنز مناسب برای دوربین، از جمله فاکتورهای بسیار مهم تلقی می شود. در مجموع مهم ترین عامل در انتخاب انواع لنز دوربین مداربسته، این است که لنز باید با ناحیه ای که می خواهید نظارت کنید، مطابقت داشته باشد؛ یعنی فاصله کانونی مناسب و میدان دید با هم هماهنگ باشند تا به بهترین نتیجه دلخواه برسید.

 

لنز دوربین های مداربسته

 

پروژکتور مادون قرمز

برای نظارت در زمانی که نور محیط وجود ندارد، استفاده کردن از پروژکتورهای مادون قرمز عالی ترین گزینه می باشد. در صورتی که LED مادون قرمز در دوربین IR، فوکوس خیلی کمی داشته باشد، یا به اندازه کافی قوی نباشد، تجهیزات دوربین مداربسته ای که به آن نیاز دارید، یک پروژکتور مادون قرمز است. چرا که این نور افکن، می تواند منبع اضافی نور دوربین شما را به خوبی تامین کند.

سرور و رک دوربین مداربسته، از دیگر تجهیزات اختیاری دستگاه هستند که استفاده کردن از آن ها به صورت دلخواه می باشد و در کل این نوع از تجهیزات، بیشتر برای ساختمان های اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سخن آخر در خصوص مقاله آشنایی با تجهیزات دوربین مداربسته

همان طور که در مطالب فوق اشاره شد، دوربین های مداربسته از اجزاء و تجهیزات متنوعی ساخته شده اند و اگر شما با هر یک از تجهیزات آشنا باشید، خیلی راحت می توانید اقدام به نصب دستگاه نمایید و در صورت بروز مشکل، راه حل مناسب را انتخاب کنید. به عنوان آخرین و مهم ترین نکته در خصوص دستگاه دوربین مداربسته باید گفت که اگر تجهیزات دستگاه با کیفیت خوب و مرغوب انتخاب شوند، ایرادات احتمالی در فرآیند نظارت تصویری به حداقل خواهد رسید. برای آشنایی و شناخت بیشتر تجهیزات دوربین مداربسته سعی کنید، تنها به یک مطلب متکی نشوید و دانستنی ها و تجربیات لازم در این خصوص را کشف کنید. به امید این که از مقاله ما نهایت تجربه و سودمندی را کسب کنید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب