امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

آشنایی با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
آشنایی با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته
چکیده این مقاله: آشنایی با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 27 بازدید

قلب سیستم دوربین مداربسته، دستگاه ضبط آن است. دوربین مداربسته در سال های اخیر به پرطرفدارترین روش جلوگیری از سرقت تبدیل شده است. دستگاه ضبط این سیستم، تنها قسمتی است که در دسترس افراد قرار داشته و با استفاده از آن می توانند تصاویر و فیلم ها را بررسی نمایند. در این مقاله به بررسی انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته پرداخته ایم.

 

آشنایی با انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

 

دستگاه ضبط دوربین مداربسته چیست؟

دستگاه دوربین مداربسته نوعی سیستم است که اقدام به ضبط ویدیوهای دوربین مداربسته کرده و پس از ضبط داده ها آن ها را روی صفحه نشان می دهد. دستگاه ضبط در سیستم دوربین مداربسته اهمیت بالایی داشته و به هنگام خرید دوربین مداربسته باید دقت کافی داشته باشید. دستگاه ضبط نیز همانند دوربین ها و سایر قسمت های سیستم انواع مختلفی دارد.

عمر دستگاه، کیفیت داده و تصاویر، نوع دستگاه ضبط و … از مواردی هستند که به هنگام خرید دستگاه ضبط باید به آن ها دقت کنید. برای انتخاب راحت و خریدی امن، ابتدا باید انواع دستگاه ضبط را شناخته و ویژگی آن ها را بررسی نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع سیستم ها و ویژگی آن ها آشنا کنیم.

 

دستگاه ضبط دوربین مداربسته چیست

 

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

دستگاه های ضبط دوربین مداربسته، با توجه به آنالوگ یا تحت شبکه بودن به چهار نوع دسته بندی می شوند. این چهار نوع دستگاه ضبط عبارتند از:

  • دستگاه ضبط DVR: برای دوربین های آنالوگ
  • دستگاه ضبط HD-DVR: برای دوربین های آنالوگ HD
  • دستگاه ضبط NVR: برای دوربین های تحت شبکه
  • دستگاه ضبط XVR: برای پشتیبانی هم زمان دوربین های آنالوگ و تحت شبکه

از بین دستگاه های بالا، رایج ترین آن ها همان دستگاه DVR است. همه ساله طراحی ها و ویژگی های جدیدتری از این نوع دستگاه ضبط را می بینیم. البته امروزه نوع دیگری از دستگاه ضبط DVR نیز ساخته شده که به صورت هم زمان هم دوربین های آنالوگ و هم IP را پشتیبانی می کند.

 

انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته

 

معرفی دستگاه ضبط DVR و انواع آن

دستگاه DVR برگرفته از کلمه Digital Video Recorder بوده و بیشترین حافظه مورد استفاده در این دستگاه، هارد دیسک معمولی می باشد. این دستگاه می تواند تصاویر ضبط شده را باز پخش کرده و حتی با استفاده از اینترنت تصاویر زنده را انتقال دهد. دستگاه DVR خود به دو دسته تقسیم می شود:

  1. Standalone: این دستگاه می تواند به صورت مستقل عمل کند و برای راه اندازی آن به دستگاه دیگری نیاز ندارید.
  2. PC-based: این دستگاه دارای یک کارت ضبط و پخش PCI بوده و با نصب بر روی رایانه می توانید از آن استفاده نموده و تصاویر را بر روی هارد دیسک ضبط کنید.

از وظایف دستگاه DVR می توان به این موارد اشاره کرد: ضبط تصاویر دوربین مداربسته، تماشای تصاویر به شکل زنده، کنترل زمان ‌بندی و کیفیت آن، کنترل دوربین مداربسته اسپید دام و انتقال تصاویر با استفاده از اتصال به شبکه

 

معرفی دستگاه ضبط DVR و انواع آن

 

معرفی دستگاه ضبط NVR و ویژگی های آن

دستگاه NVR برگرفته از کلمه Network Video Recorder بوده و نام دیگر آن نیز دستگاه تحت شبکه است. از وظایف اصلی این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پخش زنده تصاویر و بازپخش آن ها
  • پردازش تصاویر از نظر تشخیص چهره، نقشه گرمایی، تشخیص پلاک، شمارش افراد و…
  • تنظیم ویژگی های تصاویر از جمله روشنایی و رنگ و موارد دیگر
  • ضبط تصاویر از دوربین های تحت شبکه
  • ذخیره تصاویر با انواع حالت های ضبط
  • رساندن برق به دوربین در صورتی که دستگاه POE باشد.

 

معرفی دستگاه ضبط NVR و ویژگی های آن

 

معرفی دستگاه ضبط XVR و بررسی آن

دستگاه ضبط XVR همان نسخه پیشرفته تر دستگاه ضبط DVR است. یکی از مواردی که باعث شده تا دستگاه ضبط XVR معروف شود، سازگاری آن تقریباً با همه برندهای دوربین است. این دستگاه ضبط با دوربین های هایک ویژن، داهوا، سامسونگ و… سازگار بوده و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

دیگر مزیت این سیستم، بالا بردن عملکرد دوربین های شماست. اگر قصد دارید دوربین پانوراما را داشته باشید، بدون نیاز به تعویض دوربین، کافی است تا دستگاه XVR نصب کنید. سازگاری و انعطاف پذیری این دستگاه است که باعث معروفیتش شده است.

اگر فکر می کنید که این مزایا باعث گران شدن آن شده است، اشتباه می کنید. دستگاه XVR از دستگاه NVR هم ارزان تر بوده و تکنولوژی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد.

از ویژگی های دستگاه ضبط XVR می توان این موارد را نام برد: سازگاری با تکنولوژی دوربین های تحت وب، شناسایی خودکار سیگنال ها، مناسب برای دوربین های آنالوگ و IP، پردازش خودکار اطلاعات برای کاربر، توانایی پشتیبانی از هارد و ذخیره سازی اطلاعات با قدرت بالا و راهی مناسب برای ارتقا سیستم های امنیتی آنالوگ موجود کاربران به IP

 

معرفی دستگاه ضبط XVR و بررسی آن

 

نکات مهم در انتخاب و خرید دستگاه ضبط

نکات مهمی که باید به هنگام خرید دستگاه ضبط به آن ها توجه کنید در هر نوع دستگاه با دیگری تا حدودی متفاوت است اما به طور کلی، مهم ترین پارامترها را اینجا دسته بندی کرده ایم تا خریدی راحت تر داشته باشید:

  • تعداد کانال: می تواند ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و یا ۶۴ کاناله باشد.
  • رزولوشن قابل پشتیبانی: اگر رزولوشن دستگاه ۵ مگاپیکسل و دوربین ۸ مگاپیکسل باشد، تصاویر را با رزولوشن ۵ مگاپیکسل ذخیره می کند.
  • کیفیت ضبط در کانال ها: مثلاً ۵، ۳، ۲ و… مگاپیکسل
  • تعداد هارد قابل پشتیبانی: معمولاً تعداد هاردهای قابل پشتیبانی در دستگاه های ضبط، ۱، ۲، ۴، ۸، ۱۶ و گاهی نیز هارد اکسترنال می باشد.
  • خروجی تصویر: خروجی های موجود برای اتصال به تلوزیون، مانیتور، اتصال به شبکه و…
  • فشرده سازی تصاویر: مخصوص دستگاه های NVR با استفاده از کدک ها برای کاهش حجم تصاویر دوربین مداربسته
  • پهنای باند: تعیین کننده اطلاعات ورودی و خروجی (هر چه پهنای باند بیشتر باشد، امکان پشتیبانی از دوربین های با کیفیت تصویر بالاتر افزایش می یابد)
  • پورت POE: ایجاد امکان تغذیه از دستگاه به دوربین ها به وسیله کابل تصویر
  • سیستم Raid: ترکیب ظرفیت چند هارد دیسک و ایجاد هارد دیسک واحد (امنیت بیشتر داده ها، افزایش سرعت و بالابردن کارایی دستگاه های متصل)
  • قابلیت Playback: امکان مشاهده تصاویر هم زمان با ضبط آن ها
  • مشاهده و تنظیم از راه دور
  • سنسور تشخیص حرکت: تنظیم میزان حساسیت سیستم به حرکت محدوده مشخص
  • تعداد فریم: تعداد فریم هایی که دستگاه در یک ثانیه از دوربین ضبط می کند.
  • مدت زمان ضبط تصویر دوربین مداربسته
  • فرمت فایل های ضبط شده بر روی هارد دیسک
  • نوع نمایش تصاویر

 

تفاوت دستگاه ضبط DVR و NVR

به طور کلی سیستم های ضبط DVR و NVR را می توان از چند منظر با یکدیگر مقایسه نمود:

  1. از نظر انعطاف پذیری: سیستم های DVR سیمی بوده اما سیستم های NVR توانایی ادغام سیستم های امنیتی سیمی و بی سیم را دارند
  2. از نظر نحوه پردازش تصاویر: سیستم های DVR تصاویر را پردازش کرده اما در نوع NVR تصاویر ویدیو پردازش نمی شود.
  3. از نظر نحوه پشتیبانی و ذخیره اطلاعات: در دستگاه NVR عملیات ذخیره سازی بر روی شبکه، هارد دیسک و حتی هارد پرتابل انجام می شود اما در دستگاه DVR تنها از هارد دیسک نهایتاً ۶ ترابایتی می تواند استفاده کند.
  4. از نظر کیفیت تصاویر: کیفیت تصاویر در DVR کمتر از NVR است.
  5. از نظر نصب: در سیستم های آنالوگ یا DVR نصب با استفاده از کابل کواکسیال و فیش BNC انجام می شود که شرایط نصب را دشوار می کند.

 

تفاوت دستگاه ضبط DVR و NVR

 

نتیجه ­گیری

همان طور که گفتیم چهار نوع دستگاه ضبط دوربین مداربسته وجود دارد که شما باید با توجه به بودجه، انتظارات از دستگاه و شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. در خرید با عجله تصمیم نگیرید و تمامی ویژگی ها و موارد را کاملاً بررسی کنید. برای سؤالات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب