امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای خرید انواع سنسور تشخیص حرکت

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۱/۲۱ دوشنبه
راهنمای خرید انواع سنسور تشخیص حرکت
چکیده این مقاله: راهنمای خرید انواع سنسور تشخیص حرکت
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 33 بازدید

سنسور تشخیص حرکت چیست؟

امروزه در مجتمع ها و آپارتمان های مسکونی و تجاری، معمولا از سنسور تشخیص حرکت استفاده می کنند؛ زیرا با به کارگیری این سنسورها، تنها در مواقع لزوم و زمانی که شخصی در راه پله و راهرو حضور دارد، لامپ آن قسمت از ساختمان روشن می شود. سنسور تشخیص حرکت همچنین می تواند به عنوان یک سیستم هشدار دهنده عمل کند و حضور اشخاص و حرکت آنها در یک فضا را به اطلاع ما برساند، البته سنسور تشخیص حرکت کاربردهای دیگری نیز دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سنسور تشخیص حرکت، اجزای آن و کاربرد سنسورهای تشخیص حرکت بپردازیم.

جهت سفارش و خرید براکت دوربین از سایت پیشرو نیرو کلیک کنید.

معرفی انواع سنسور تشخیص حرکت

سنسور تشخیص حرکت از تکنولوژی های مختلفی مانند مادون قرمز یا انرژی امواج صوتی برای تشخیص حرکت افراد در فضا استفاده می کنند و به این ترتیب سیستم روشنایی آن قسمت از ساختمان را راه اندازی خواهند کرد. این سنسورها که با نام PIR نیز شناخته می شوند، به منظور صرفه جویی در مصرف برق مورد استفاده قرار می گیرند و به دو دسته کلی سنسور تشخیص حرکت فعال و سنسور تشخیص حرکت غیر فعال تقسیم بندی می شوند. خود سنسورهای حرکتی فعال و غیر فعال نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

  • سنسور حرکتی مادون قرمز: این نوع سنسور که در دسته سنسورهای حرکتی فعال است، انرژی مادون قرمز ساطع شده از بدن افراد را دریافت کرده و به آن واکنش می دهد. این دسته از سنسورها از جمله پرکاربرد ترین انواع سنسور تشخیص حرکت است.
  • سنسور های مایکروویو: این سنسورها از سنسور حرکتی مادون قرمز گران تر هستند؛ زیرا منطقه وسیعی را تحت پوشش خود قرار داده و حساسیت بالاتری دارند. این سنسورها قادرند تمامی اشیای موجود در محیط، اعم از اشیای بی جان و جاندار را تشخیص دهند. اساس کار این سنسورها ارسال امواج مایکرویوو به محیط و تجزیه و تحلیل بازتاب امواج از روی اشیا است.
  • سنسور تشخیصی ارتعاشی یا لرزشی: این سنسور با دریافت ارتعاش از محیط اطراف خود فعال می شود و معمولا برای هشدار زلزله به کار می رود و طراحی نسبتا ساده ای دارد.
  • سنسور تشخیص حرکت ترکیبی: این دسته از سنسورها ترکیبی از دو نوع سنسور مادون قرمز و مایکروویو هستند و هدف از طراحی آنها کاهش هشدارهای اشتباه است؛ زیرا میزان حساسیت و دقت این سنسورها بسیار بالا است.

کاربردهای سنسور تشخیص حرکت

کاربرد سنسور تشخیص حرکت، محدود به روشن کردن لامپ راه پله ها نمی شود؛ بلکه این سنسورها کاربردهای وسیعی در آپارتمان های مسکونی و غیر مسکونی دارند. در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم:

  • به منظور باز و بسته کردن درهای اتوماتیک
  • کنترل خودکار روشنایی راه پله ها به محض ورود افراد به منظور صرفه جویی در مصرف برق
  • باز و بسته کردن خودکار شیر های آب هوشمند برای صرفه جویی در مصرف آب
  • نصب بر روی گیت مونتاژ کارخانه ها
  • برای کنترل تردد در گیت های عمومی مانند گیت مترو
  • هشدار وقوع زلزله
  • کنترل کردن صفحه نمایش خودپرداز

اجزای سنسور تشخیص حرکت و نحوه ی اتصال آن

از اجزای یک سنسور تشخیص حرکت می توان به منبع تغذیه، آشکارساز حرکتی، رله کنترل و قسمت الکترونیکی اشاره کرد. قرار گیری اشیا مختلف در مقابل سنسور مادون قرمز ممکن است مانع عملکرد صحیح این سنسور و حساسیت آن نسبت به جسم متحرک باشد؛ در حالی که این مشکل برای سنسورهای تشخیص حرکت مایکروویو یا ماورای صوتی وجود ندارد. هنگام نصب سنسور تشخیص حرکت باید این نکته را در نظر گرفت که منابع گرما و حرارت مانند رادیاتورها یا نور خورشید می تواند عملکرد سنسور را تحت تاثیر قرار دهد؛ از این رو سنسورها باید ۱۵ متر دورتر از این منابع نصب شوند. همچنین بهتر است که سنسور تشخیص حرکت در قسمت های پر رفت و آمد ساختمان مانند راهروها یا قسمت هایی از ساختمان که احتمال ورود سارقین از طریق آنها به داخل منزل وجود دارد، نصب شوند.

 شما میتوانید برای بالا بردن امنیت منزل شرکت و مکان های مورد نظر خودتون و نصب انواع دزدگیر کلاسیک با پیشرو نیرو تماس بگیرید.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

احتمالا تا کنون در فضاهایی مانند راه پله ساختمان ها و مجتمع های مسکونی بزرگ، متوجه روشن شدن لامپ ها به محض حرکت تان در محیط شده اید؛ در این ساختمان ها سیستم روشنایی مجهز به سنسور تشخیص حرکت است. این سنسورها شامل انواع مختلفی مانند سنسور مادون قرمز، سنسور فراصوت، سنسور امواج مایکروویو می شوند. در این مقاله به بررسی انواع سنسور تشخیص حرکت پرداختیم و کاربردهای مختلف آنها را بیان کردیم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید سیستم های حفاظتی و امنیتی منزل لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه پیشرو نیرو محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب